Marketing automation is er in veel verschillende kleuren en smaken, en wat jouw bedrijf nodig heeft verschilt met een ander. Toch zijn er bij het vergelijken van marketing automation software een aantal kenmerken die je altijd goed moet bekijken vanuit jouw bedrijfsperpectief:
Kostenplaatje
De meeste marketing automation software zijn open over hun prijzen. Bij veel van deze systemen is een setup fee inbegrepen, maar die fee kan zaken als training op locatie voor je team dekken om het best mogelijke gebruik van hun platform te garanderen, wat kan leiden tot een snellere return on investment (ROI).
- Kosten afhankelijk van het aantal gebruikers in je systeem (meestal gekoppeld aan CRM functionaliteiten)
- Kosten afhankelijk van het aantal content of leads in het systeem
- Kosten voor andere of uitgebreidere functionaliteiten
- Kosten voor extra service
Lees de prijspagina zorgvuldig om de totale kosten van je organisatie te bepalen, zodat je de ROI nauwkeurig kunt meten.
Schaalbaarheid
De meeste moderne marketingsoftware is schaalbaar, omdat deze draait op een Software-as-a-Service (SaaS) model. Dit betekent dat je elke maand betaalt voor toegang tot hun tools en de gegevens die je in het systeem hebt ingevoerd.
Schaalbaarheid komt meer in de mogelijkheid tot het leggen van koppelingen en integraties met externe systemen.
Beschikbare functies
Afhankelijk van je type bedrijf heb je meer of minder behoefte aan specifieke functies. Een B2C webshop heeft meer belang bij een standaard koppeling met een ecommerce platform dan een B2B organisatie. Een lijstje maken met de vereiste en gewenste functies is iets wat je moet doen.
Doorontwikkeling
Elk marketing automation platform wordt continu door ontwikkeld. Er zit alleen wel een verschil in de snelheid en de gekozen richting van doorontwikkeling. Ook bugfixes valt onder doorontwikkeling. Systemen als Hubspot en Activecampaign worden met veel snelheid en input van gebruikers door ontwikkeld. Andere platformen vertonen wat minder daadkracht of de doorontwikkeling zijn meer bugfixes of minimale updates die andere platformen allang gedaan hebben.
Gebruiksgemak
Gebruiksgemak komt in 2 vormen. Hoe snel je het systeem onder de knie hebt en de functies logisch in elkaar zetten. En hoe het gehele systeem qua integraties, dashboards, service, helpfiles en support in elkaar zit. Een systeem als Hubspot en Activecampaign heeft zo’n grote following dat je de meeste antwoorden wel via Google kan vinden. Voor een systeem als Marketo, Eloqua of Act-On is dit veel minder het geval.
Maatwerk
Enigszins op gespannen voet met gebruiksgemak, is de mogelijkheid tot het maken van aanpassingen voor je specifieke behoeften, voorkeuren. Denk aan de koppeling met een inhouse ontwikkeld platform of een niet standaard manier van segmentatie of gebruik van contactgegevens. Check vooraf dan goed welk platform je de best passende mogelijkheden geeft en wat de bijbehorende extra kosten zijn. Vraag je tevens af wat het verlies is als je kiest om juist niet voor maatwerk te kiezen.
API toegang
Hoewel integraties met andere platformen de basis is van een goede martech stack, is er niet voor alles een standaard koppeling beschikbaar. Om je Marketing automation platform toekomstbestendig te maken, moet je er zeker van zijn dat er een goede API-interface beschikbaar is, zodat je ontwikkelaars het kunnen koppelen aan elke andere app.
Check de handleidingen van de verschillende API koppelingen op de beschikbare functionaliteiten. Zo is het delen van cookies niet bij elke API koppeling beschikbaar.
Gegevensbeveiliging
Afhankelijk van de grootte van je bedrijf kan dit van cruciaal belang zijn. Betere beveiligingsmogelijkheden en rechten zijn vaak beschikbaar op de duurdere “enterprise pakketten”. Denk aan twee-weg identificatie, verschillende gebruikersrechten, etc.
AVG / GDPR
Afhankelijk hoe streng je organisatie is op naleving van AVG kan dit een verschil maken in welk MAP wel of niet op je shortlist kan komen te staan. Check goed welke eisen je organisatie stelt aan een SAAS oplossing die persoonsgegevens opslaat.
Klantenservice
De klantenservice van de meeste systemen is goed georganiseerd. Toch is er een groot verschil in de uiteindelijke kwaliteit. Kijk naar openingstijden van de telefonische support; de gebruikt taal. De verschillende mogelijkheden om met support te communiceren (email, chat, telefoon, in product). De hulpbronnen naast klantenservice: FAQ, knowledge database, client forum. Ga je werken met een partner check dan hoe hier de support geregeld is: mag je direct schakelen met de MAP vendor of moet alles via de partner gaan?
MAP als Eloqua, Marketo en Pardot zijn onderdeel van grote softwarehuizen. Vaak betekent dit ook dat de support centraal is ingeregeld. Wees gewaarschuwd voor langere wachttijden, mindere telefonische support en online bronnen die rommelig overkomen.
Maak het niet te complex
Hoewel het leuk is om alle functies te hebben die je je kunt veroorloven, is het misschien niet gunstig voor kleine of middelgrote organisaties. Beperk je tot functionaliteiten die je echt goed nodig hebt. Kijk wel vooruit maar laat je niet gek maken door alle sexy features die je mogelijk maar beperkt zal gebruiken of juist niet omdat je organisatie er niet klaar of niet geschikt voor is.
Reacties door Marten Hoekstra