Marketing automation wordt steeds meer en meer een standaard begrip voor de marketeer. In een recent artikel op marketingfacts worden een aantal do’s en dont’s besproken over de inzet van marketing automation in het inbound marketing proces.
Wat uit deze lijst weer blijkt is dat De do’s en dont’s zijn redelijk standaard die je vanzelf oppakt als je een gedegen voorbereiding hebt gedaan om inbound marketing in te zetten (buyer persona, buyer journey, duidelijke defintie lead en goede afstemming / samenwerking met sales).
Belangrijk om te doen
- De juiste boodschap op het juiste moment – Spreek ze persoonlijk aan op het juiste moment met de juist content. Een goede buyer persona en buyer journey kan hierin ontzettend helpen.
- Goede afspraken met sales – De leaddefinitie moet samen met sales akkoord bevonden worden. Zonder een voor beide partijen geaccepteerde definitie van een MQL of SQL krijg je ruis en discussie. Wat je vaak ziet is dat marketing en sales een SLA afspreken waarin men naar elkaar bepaalde afspraken vastlegt.
- Bruikbare rapportages – Om te kunnen doormeten en te rapporteren op basis van doelstellingen. Daarnaast maken rapportage ook het MA meer tastbaar: Wat gebeurt er nu precies en wat levert het nu op?
- Interne PR – Onbekend maakt onbemind. Dus blijf informeer en overleg met de betrokken partijen en deel successen. Voor succes is betrokkenheid 100% nodig.
Wat niet te doen
- Denk niet vanuit je eigen bedrijf/product – Maar denk vanuit je klant. Een goede buyer persona en buyer journey zorgen hier automatisch voor.
- De afdeling verkoop/sales niet 100% meenemen en in het gehele traject – Met als gevolg tegenstand, onbegrip of het niet kunnen inpassen van de door jouw voorgestelde werkwijze.
- Direct complexe campagnes maken omdat het kan – Ja er kan veel met een MA systeem. Maar begin simpel en test of je aannames en segmentering klopt. Bouw het vervolgens uit met de vergaarde kennis en inzichten.
- Blijf analyseren en optimaliseren – Mensen zijn levende organismen en zo moet je inbound marketing en specifiek marketing automation ook zien. Op basis van resultaten wil je onderdelen aanpassen, testen en verbeteren.
Het gehele artikel is te lezen op http://www.marketingfacts.nl/berichten/dos-en-donts-van-marketing-automation