Marketing voor je bedrijf is in een belangrijke succesfactor. Je mag dan wel het beste product of de beste dienst ter wereld aanbieden, maar als niemand het weet of koopt, ben je gedoemd te mislukken. Maar hoe doe je dit met een klein marketing team?
De beste eerste stap is de implementatie van marketing automation in je bedrijf. Met de geautomatiseerde tools en processen kun je direct de marketing impact vergoten: Denk aan naamsbekendheid en het genereren van leads. Ik noem hieronder de belangrijkste voordelen van een marketing automation.
Meer tijd beschikbaar
Ik neem aan dat je genoeg op het to-do lijstje van het marketing team hebt staan. Met de inzet marketing automation kun je veel taken die regelmatige terugkeren automatiseren of simpelweg vooraf inplannen. Denk aan e-mailcampagnes of sociale-media posts op voorhand inplannen. Ook kan je zaken als het doorzetten van leads of importeren /opschonen van de contacten automatisch laten uitvoeren. Hierdoor komt er tijd vrij om nu eindelijk eens die punten van je to-do lijstje af te werken.
Verbeterde klantervaring
Omdat marketing automation je in staat stelt om meer gepersonaliseerde campagnes te maken, zullen je ontvangers zich niet “gespamd” voelen met content waar ze niet om geven. Deze campagnes kunnen gericht zijn op een specifiek interessegebied, bepaalde producten of diensten. De marketing automation software houdt alle (digitale) activiteiten en voorkeuren van leads en klanten bij, zodat je precies weet wat en waar hun voorkeuren én jouw kansen liggen.
Consistentie
Je marketingproces wordt direct een stuk consistenter met marketing automation. Als een gebruiker zich bijvoorbeeld abonneert op je blog, kan er een proces worden gecreëerd om automatisch een welkomstmail te sturen, deze toe te voegen aan je contactendatabase en vervolgacties te bieden. Dus het maakt niet uit wanneer een persoon in de workflow komt, hij of zij zal dezelfde resultaten ontvangen.
Multichannel campagnes
Je leads en klanten bevinden zich op verschillende platformen: Google, Facebook, Linkedin, Instagram. Met behulp van marketing automation kun je je boodschap over de verschillende platformen / kanalen bij de juiste ontvangers in beeld laten komen. Je maakt hierbij gebruik van slimme segmentatie maar ook content die automatisch is afgestemd op het platform en ontvanger. Dit kan worden bereikt via e-mail, sociale interacties, sms-berichten, pushmeldingen, gerichte advertenties en meer.
Optimalisatie van de marketingstrategie
Met marketing automation kun je zien welke strategieën beter werken dan andere, en welk publiek de voorkeur geeft aan welk type platformen en welke boodschappen. Het stelt je in staat om eenvoudig te testen, aanpassingen te doen en opnieuw te testen op basis van resultaten. Zo ben je continu aan het optimaliseren voor de beste resultaten.
Reacties door Marten Hoekstra