E-mailmarketing automation is een strategie waarbij marketeers getriggerde of getimede product of dienst e-mails sturen naar abonnees of klanten op in hun database. Het stelt online marketeers in staat om gepersonaliseerde berichten te sturen naar zowel prospects als klanten volgens een schema of wanneer aan specifieke voorwaarden wordt voldaan.

Waarom e-mail marketing automatiseren?

Hier zijn vijf redenen waarom elke marketeer e-mail marketing automation zou moeten gebruiken:

Gesegmenteerde mailinglijsten maken

E-mail marketing automation stelt je in staat om gesegmenteerde mailinglijsten te maken. Je kan lijsten segmenteren op basis talloze combinaties van kenmerken. Bijvoorbeeld abonnee-activiteiten of gegevens uit het CRM (hele aankoopgeschiedenis, laatste aankoop, lead stadium, etc.).

Met deze segmentering kan je zeer gerichte e-mail marketing campagnes uitrollen die de verkoop stimuleert en de engagement verhoogt.

Converteer leads naar klanten

E-mail is het ideale medium voor lead nurturing. Het helpt marketeers om leads met afgestemde relevante content de leads te nurturen en wanneer rijp te converteren naar een prospect voor sales om op te volgen. En alle repeterende taken worden geheel automatisch uitgevoerd.

Blijf in verbinding met leads en bestaande klanten

E-mail marketing automation verschaft je inzicht in het klik gedrag in een e-mail waarmee je kan nagaan welke content of links de meeste interactie creëert. Ook geeft het je inzicht in hoe lang iemand en email heeft gelezen.

De kracht van e-mail marketing automation

Met al deze informatie kan je achterhalen welke boodschappen en CTA’s de meeste interactie hebben en zo je e-mail communicatie verder optimaliseren. Ook de mogelijkheid tot het doen van A/B testen is onderdeel van e-mail marketing automation

Verhoog de efficiëntie

Met e-mail automation is het simpel om repetitieve CRM taken te automatiseren en zo veel tijd te besparen. Denk bijvoorbeeld aan het opbouwen van profielen; het toevoegen of verwijderen van contacten uit segmenten; bepalen welke contacten interesse hebben in een product of dienst of het uitrekenen welke e-mails of content het meeste rendement oplevert.

Voordelen van automatisering van e-mailmarketing

Verhoogde transacties

E-mail automation stelt je in staat om de inhoud van de e-mail niet alleen te personaliseren (denk aan naam, plaats, bedrijfsnaam, enzovoort) maar ook qua inhoud af te stemmen op de ontvanger. Uit onderzoek blijkt dat gepersonaliseerde e-mails leiden tot een 6 x hoger transactie percentage.

Effectieve segmentering

Email marketing automation helpt marketeers om relevante berichten naar hun abonnees te sturen. Het stelt merken in staat om (op basis van gegevens) zowel leads als klanten in verschillende groepen te segmenteren om ervoor te zorgen dat ze de aanbiedingen ontvangen waarin ze interesse hebben getoond.

Meer inkomsten met transactionele -e-mails

Transactionele e-mails zijn berichten die automatisch naar websitebezoekers worden verstuurd nadat ze een bepaalde actie hebben uitgevoerd, bijvoorbeeld een eBook gedownload, een aankoop doen, enzovoort. Met e-mail marketing automation kan je deze vaak saaie e-mails gebruiken om de gebruik te blijven engagen. Een e-mail ter bevestiging van een bestelling zou bijvoorbeeld onderaan het bericht ook “Vergelijkbare producten” kunnen vermelden. Door deze e-mails slim uit te breiden kan je je verkoop vele malen vergroten.

Hoe werkt automatisering van e-mail marketing?

Email automation heeft alles te maken met triggers en acties. Wanneer een bepaalde gebeurtenis wordt getriggerd, wordt een specifieke e-mail of reeks e-mails verzonden. Als marketeer kan dus je behoorlijk creatief n het soort inhoud dat je naar de abonnees stuurt.

Een e-mail flow of campagne is een reeks geautomatiseerde berichten die naar een abonnee worden gestuurd op basis van zijn gegevens of specifiek gedrag. Met behulp van deze workflows wordt het versturen van de juiste e-mails op het juiste moment voor jouw automatisch uitgevoerd.

Door de activiteiten van leads te volgen wanneer ze met je website en merk in contact komen, verzamelt het systeem inzichten in klikgedrag. Deze worden vervolgens gebruikt om trigger in de e-mail workflows te activeren.

Automatisering van e-mailmarketing kan zowel voor B2B als B2C bedrijven gebruikt worden. Beide soorten bedrijven kunnen automatiseringsstromen gebruiken om welkomstmails, re-engagement mails, of feedback e-mails te sturen. B2B merken stellen triggers in voor de volgende acties:

  • Een bezoeker bekijkt een bepaalde pagina op de website van een bedrijf.
  • Een prospect begint het bedrijf op sociale media te volgen.
  • Een potentiële klant toont herhaaldelijk belangstelling voor specifieke producten of diensten die het bedrijf aanbiedt, maar neemt geen direct contact op.

B2C merken kunnen geautomatiseerde e-mails inzetten wanneer:

  • Een potentiële koper een bepaald product bekijkt maar het niet aan zijn winkelwagentje toevoegt.
  • Een klant producten in zijn winkelwagentje heeft toegevoegd maar ze niet heeft gekocht (verlaten winkelwagentje).
  • Een nieuwe of bestaande klant converteert.
  • Bedrijven zouden van e-mail marketing automatisering gebruik moeten maken om niet alleen potentiële klanten te bereiken, maar ook om de relatie met bestaande klanten te verbeteren.