Marketing automation staat bekend om de bijdrage die het kan leveren in het inbound marketing en lead nurturing proces met als doel hot leads afleveren bij sales. Maar een marketing automation systeem kan veel meer: de naam zegt het al het automatiseren van de marketing processen. In dit artikel laat ik een aantal andere mogelijkheden de revue passeren.
- Versturen nieuwsbrief of periodieke e-mailings
- Communicatie rondom een beurs of event
- Up of cross sell aan bestaande klanten
- Ondersteuning van onboarding trajecten / proef abonnementen
- Uitgebreid leadprofiel voor sales
- Uniforme communicatie voor sales
- Klant/prospect herkenning op website
- Nurturen teruggegeven leads van sales
- PR en influencers
1. Versturen nieuwsbrief of periodieke e-mailings
Elk marketing automation systeem bevat in de basis alle tools voor e-mail marketing. Hierdoor is het prima te gebruiken voor versturen van nieuwsbrieven of gepersonaliseerde e-mailings.
Waar een standaard e-mail marketing systemen, zoals mailchimp, alleen kliks in e-mails registreert, vult een marketing automation systeem dit aan met klikgedrag op je website en vanuit andere e-mails en maakt hier een overzichtelijk profiel van.
Met segmenten op basis van de getoonde interesse, kan je de inhoud van je nieuwsbrief verder personaliseren. Zo zijn je e-mailings niet alleen gepersonaliseerd maar ook qua inhoud afgestemd op de behoeften van je individuele abonnees.
2. Communicatie rondom een beurs of event
Wat doe je met de verzamelde e-mailadressen of contacten tijdens een beurs of event? Direct bellen heeft vaak weinig resultaat. Een e-mailcampagne waarbij je de personen dankt voor hun bezoek en daarna periodiek een korte update, zal uiteindelijk meer effect hebben.
Met een marketing automation systeem is dit makkelijk te realiseren. Alle verzamelde e-mailadressen plaats je in je marketing automation systeem. Vervolgens start je een nurture campagne met informatie gerelateerd aan het event. Wanneer je ziet dat een persoon een verhoogde interesse in je product of dienst vertoond (dat zie je aan open/klik gedrag en de leadscore) zet je de lead door naar sales.
Daarnaast kan je de hele aanloop en aanmeld procedure van je event via je marketing automation systeem laten lopen. De response en opkomst zal zeker hoger zijn. En personen die uiteindelijk niet gekomen zijn, kan je weer e-mailen met een samenvatting van het event.
Zie deze infographic van Pardot.
3. Up of cross sell aan bestaande klanten
Met een CRM koppeling kan je binnen je marketing automation platform klantsegmenten aanmaken op basis van gedane aankopen van je producten of diensten. Ontwikkel vervolgens gerichte e-mailcampagnes met als doel het aanprijzen van gerelateerde producten of handige extra’s.
Het opgebouwde klantprofiel in je marketing automation systeem (klikgedrag, websitegedrag en leadscore) koppel je weer terug naar je CRM voor een 360 graden klantbeeld voor je contact center.
Voor meer informatie zie het artikel van Hubspot.
4. Ondersteuning van onboarding trajecten / proef abonnementen
Met marketing automation kan je nieuwe gebruikers optimaal ondersteunen en de inhoud van de e-mail afstemmen op hun behoefte en gedrag. Het resultaat is een verhoogde conversie in je proef abonnementen en een hogere klanttevredenheid in je onboarding traject.
Ontwikkel e-mailcampagnes die je gebruikers begeleiden in het leren van het systeem. Of wijzen op bepaalde features of tutorials over onderdelen waarvan je weet dat gebruikers ermee struggelen, of juist te weinig gebruiken.
Daarnaast kan je op basis van het (niet-) vertoonde gedrag van gebruikers specifieke campagne laten starten:
- Gebruiker gebruikt het systeem niet? Campagne waarin je de voordelen van systeem aangeeft; verwijzing naar een introductie video, of een webinar.
- Gebruiker struggelt met een specifiek onderdeel? Stuur een e-mail met help informatie over het onderdeel.
- Gebruiker bijna aan het einde van de proef periode? Ontwikkel een campagne die gebruikers moet converteren naar betalende klanten.
- Gebruiker niet geconverteerd na een proef periode? Stuur een e-mail met een “offer you can’t refuse”.
Lees dit artikel voor meer informatie.
5. Uitgebreid leadprofiel voor sales
Een groot voordeel voor sales is dat een marketing automation systeem een uitgebreid beeld van elke lead opbouwt. Naast inzicht in de eigenschappen van de lead en het bedrijf, geeft marketing automation ook inzicht in waar de specifieke interesse ligt en of ze “klaar zijn” om een aankoop te gaan doen. Al deze informatie wordt overzichtelijk weergegeven binnen het marketing automation systeem of het gekoppelde CRM systeem.
Sales kan hierdoor een relevanter aanbod doen of met de lead de zaken bespreken die er echt toe doen. De feedback van sales over de lead kan weer toegevoegd worden aan het profiel.
6. Uniforme communicatie voor sales
Met marketing automation krijgt sales een systeem tot haar beschikking waarmee ze gestandaardiseerde en op template gebaseerde e-mails en campagnes kan versturen naar mogelijke prospects of bestaande klanten(denk aan product introducties of aankondiging van een event).
Marketing weet hierdoor zeker dat sales geen eigen e-mailontwerpjes verstuurd en kan sales gebruikmaken van de best converterende e-mails. Zo blijft de communicatie altijd in de bestaande huisstijl en taalgebruik.
7. Klant/prospect herkenning op website
Wanneer bezoekers die voldoen aan bepaalde kenmerken de website bezoeken kan sales hier automatisch een notificatie van krijgen. Bijvoorbeeld klanten die een bepaalde product pagina bezoeken.
Daarnaast kan marketing automation het profiel van (anonieme) website bezoekers aanvullen met allerlei externe data. Denk aan KVK gegevens zoals adres of SBI code.
8. Nurturen teruggegeven leads van sales
Niet elk hot lead wordt ook omgezet in een verkoop. Uit onderzoek blijkt dat deze leads op een later tijdstip wel zullen converteren. Deze leads kan het marketing automation systeem weer oppakken en plaatsen in een nurture campagne. Want misschien is de lead in de toekomst wel klaar om zaken te gaan doen.
9. PR en influencers
Koppel je lijst met e-mailadressen waar je persberichten naar toe stuurt (media, pers of bloggers) aan je marketing automation systeem en krijg inzicht in wie ze leest en welke pagina’s ze op je website bezoeken. Gebruik deze informatie om hierop je vervolg mails te baseren en de perscontacten te selecteren voor specifieke onderwerpen.
Meer weten over de inzet van marketing automation?
Wilt u meer weten over mogelijkheden van marketing automation voor uw bedrijf of organisatie? Maak dan een vrijblijvende afspraak waarin we de mogelijkheden kunnen bespreken.
Reacties door Marten Hoekstra