Marketing automation is een verbazingwekkende technologie, maar als deze niet wordt aangepast aan de behoeften en eisen van je organisatie, kan deze mogelijk contraproductief voor je gaan werken. Voor jouw gemak hebben we een lijst opgesteld met de belangrijkste functies waar je op moet letten in een marketing automation platform.

Beschikbare communicatiekanalen

E-mails zijn vaak nog het belangrijkste communicatiemiddel met je potentiële leads. Dit zie je ook terug in marketing automation waar e-mail marketing het meest uitgebreide communicatie instrument is. Een marketing automation platform (MAP) doet niet onder voor een een email marketing platform. Het heeft vaak zelf nog meer functies omdat de meeste MAP via meerdere kanalen met je leads kan communiceren. Denk aan (website)chat, socials, advertenties maar ook offline kanalen.

Bepaal voor jezelf welke kanalen voor bedrijf belangrijk zijn en neem dit mee in je MAP evaluatie.

CRM-integratie

MAP die naadloos integreert met je CRM is een zeer krachtige combinatie. Goede CRM-integraties stellen je in staat om lead informatie uit te wisselen tussen marketing en sales. Daarnaast kan sales informatie gebruikt worden in MAP voor segmentatie en nog betere communicatie met je leads.

Een 2-weg synchronisatie tussen je CRM en MAP is een must voor effectieve inzet voor marketing én sales.

Lead nurturing

Stuur de juiste informatie naar de juiste prospects op het juiste moment. Lead nurturing is het proces van het versturen van een reeks geautomatiseerde e-mails die op basis van het gedrag van een persoon worden getriggerd. Het kunnen nurturen van leads op basis van verschillende attributen (gedrag, demografie, koopfase) is een geliefde functie binnen je MAP.

Campagnemanagement

Campagnes zijn de workflows die je gebruikt om leads te nurturen gedurende de buyer journey. Succesvolle campagnes bestaan zowel uit getimede als getriggerde events. Zorg ervoor dat campagnemanagement binnen je platform zowel inbound marketing als outbound campagnes (adverteren) ondersteunt.

Lead management & scoring

Lead management en scoring is een ander fundamenteel kenmerk van MAP. Leadscoring stelt marketeers en sales in staat zich te concentreren op de meest veelbelovende leads. Elke lead in je MAP krijgt een score, gebaseerd op zijn engagement en profiel. Wanneer een lead een bepaalde score bereikt, wordt deze naar sales doorgezet of wordt een bottom of the funnel campagne geactiveerd. Door gebruik te maken van lead scoring kan je effectief je richten op leads die de grootste kans hebben om te converteren naar een betalende klant.

Landingspagina’s

Een landingspagina is een pagina op je website die bedoeld is om bezoekers te converteren naar leads. Een landingspagina bevat een webformulier waarmee een onbekende bezoeker bekend wordt in je MAP. In MAP zeer belangrijk omdat vanaf dat moment voor deze bezoeker een profiel gebouwd kan worden op basis van gedrag en profiel.

Veel marketing automation systemen hebben de beschikking over een landingspagina bouwer. de precieze functionaliteiten verschillen en er zijn externe oplossingen beschikbaar (zoals Unbounce) die heel makkelijk te koppelen zijn met je MAP.

Sociale marketing

Weet wat je klanten en prospects online zeggen over over je merk, producten en diensten. En communiceer met je klanten en leads via hun favoriete kanalen. Een MAP bevat vaak een set aan social media tooling. Van social media monitoring to social advertising en messaging. Check welke social media tooling je nu gebruikt en nodig hebt en of je dit via een MAP of een losstaande oplossing wilt doen.

Bezoekers volgen

Met een marketing automation platform bouw je aan (gedragsprofielen van je leads en klanten. Welke pagina’s bezoeken ze, welke content downloaden ze, welke mails lezen ze, via welke bronnen komen ze op je website, of hoe ze met je tools interacteren. Alle MAP houden één of meerdere van deze data bij van je leads die je kan gebruiken in je workflows, segmentatie en campagnes. Laat je goed inlichten welke data standaard gemeten wordt en welke alleen via een hoger abonnement of een API koppeling gemeten kan worden.