Marketing automation systemen staan bekend om hun hoge maandelijkse licentiekosten, opstartkosten en lang lopende contracten. Voor veel kleinere B2B organisaties maakt dit de aanschaf en inzet van een marketing automation systeem een flinke kostenpost.
Toch zijn er genoeg partijen die volwaardige marketing automation systemen aanbieden voor bedragen waar een kleine (en zelfs grote) B2B organisatie blij van wordt. In dit artikel bespreek ik 6 marketing automation systemen met een maandlicentie van maximaal 100 euro: ActiveCampaign, Mautic, Autopilot, Drip, Wishpond en Jumplead.
Of ga direct naar de vergelijkingstabel >
Minimale eisen Marketing Automation
Om op een goed niveau marketing automation te kunnen uitvoeren zijn dit de minimale eisen:
- Database van contacten en leads
- Tracking beacon om (anoniem) websitebezoek te tracken
- Creatie van webformulieren en integratie in website
- Creatie e-mails (op basis van eigen vormgeving)
- Creatie e-mail drip / nurture campagnes
- Bibliotheek voor je assets
- Tagging mogelijkheden
- Lead scoring – Mogelijkheid tot scoren van gedrag (en profiel eigenschappen)
- Lead management – Op basis van leadscore of gedrag van lead, segmentatie kunnen toepassen en vervolgacties kunnen uitvoeren
- Rapportage en dashboards
- Koppeling met CRM (en/of Zapier integratie)
- Bounce management
- Mogelijkheid tot upload van bestaande contacten (bijvoorbeeld contacten van event of webinar)
- Mogelijkheid tot instellen SPF en DKIM
- Minimaal 5000 contacten per maand
Social media beheer, monitoring of dashboard neem ik niet mee. Hiervoor zijn betere systemen beschikbaar tegen een vaak zeer schappelijke prijs zoals Buffer of Hootsuite.
Activecampaign
Activecampaign is vooral bekend als e-mail marketing tool, maar het biedt ook een uitgebreide marketing automation suite. Activecampaign noemt zichzelf het “All-in-One Marketing Platform”.
De e-mail marketing tool werkt zeer goed en aangevuld met de lead scoring mogelijkheden, lijsten, segmenten, tagging en een fijn werkende campagne bouwer heb je een compleet marketing automation systeem tot je beschikking.
Specifiek MA onderdelen zoals progressive profiling, detail inzicht in de leadscore en waar een lead zich bevindt (mbt funnel stages) is er niet, maar dat hoeft in principe geen gemis te zijn. Als enige tool biedt het ook een klein CRM systeem.
De Small Business versie start bij 100 euro (113 dollar) per maand voor 5000 contacten.
Lees hier mijn uitgebreide review van Activecampaign.
Of start een gratis 14 dagen proef.
Mautic
Mautic is een open source Marketing Automation Platform. Je kan de software gratis downloaden en op je eigen webserver hosten. Mautic is zeer compleet en wordt regelmatig geüpdate door Mautic i.s.m. een grote developers community.
Mautic bevat alle functionaliteiten die je nodig hebt voor Marketing Automation. Denk aan webformulieren, website tracking, landingspagina’s & e-mails, nurture campagnes, lead scoring, segmentatie en reporting. Mautic heeft een redelijke stijle leercurve wat betekent dat je redelijk wat tijd moet investeren om de werking van het systeem te doorgronden. Handig is wel weer het help/userforum en het Slack kanaal waar je met je vragen terecht kan.
Mautic is beschikbaar als (gratis) self hosted en als cloud versie. Voor de cloud versie betaal je 120 dollar per gebruiker per jaar.
Lees hier mijn uitgebreide review van Mautic
Of start met een gratis hosted versie.
Autopilot
Autopilot HQ noemt zichzelf “Email Marketing & Marketing Automation Software”. Autopilot bestaat sinds 2012.
- Mooie overzichtelijk interface.
- Bij de eerste binnenkomst krijg je een rondleiding met oefeningen. Het eindresultaat is dat je je eerste campagne hebt gepubliceerd.
- Ook Autopilot werkt met een canvas waarop je je campagnes ontwikkeld. Deze werkt makkelijk en intuïtief.
- Deze canvas is ook je campagne dashboard. Wanneer je campagne live staat zie je direct hoeveel contacten zich in elk onderdeel bevinden. Daarnaast kan je campagnes on-the-fly aanpassen.
- Wanneer je reeds een landingspagina hebt met een formulier kan je dit heel makkelijk koppelen aan Autopilot. Geef het webadres op en Autopilot scant het formulier. Vervolgens koppel je de formulier velden aan de contactdatabase in Autopilot. Autopilot biedt niet de mogelijkheid om zelf webformulieren te bouwen.
- Autopilot bevat geen leadscoring. Daar hebben ze ook hun redenen voor.
- Autopilot heeft handige popups die je kan integreren in je website. Zij noemen het “Proactive Headsup”. Handige triggers om bijvoorbeeld een conversatie met een bezoeker te starten of iemand naar een bepaalde pagina te verwijzen.
- Je kan eigen contacten importeren en hierop segmenten aanmaken die je weer kan gebruiken in je campagnes.
- Het dashboard van Autopilot bestaat uit twee onderdelen: Activity feed en de funnel. In een keer overzicht van je campagnes en je lead nurturing resultaten.
Autopilot is een zeer solide systeem. Als je zonder leadscoring kan en over de mogelijkheid beschikt om zelf formulieren te ontwikkelen in je website, dan is het een zeer gebruiksvriendelijk marketing automation systeem. Het ontwikkelen van campagnes en e-mails werkt erg lekker en maakt je behoorlijk creatief. Ook het funnel overzicht in het dashboard en inzicht waar contacten zich bevinden in de campagnes geeft je veel inzicht in de status van je leads en resultaten van je campagnes wat je mist in andere systemen.
Drip
Drip noemt zichzelf “Email Marketing Automation Software”. De tagline van Drip is “Lightweight Marketing Automation That Doesn’t Suck”. Drip is ontwikkeld als tegenhanger van de, volgens Drip, dure en logge Marketing Automation systemen.
En ik moet toegeven dat het een verademing is om met Drip te werken. Na het aanmaken van je account word je in een paar simpele stappen geholpen met de basis opzet van Drip. Vervolgens kom je in een goed uitgevoerde en overzichtelijke werkomgeving.
Drip is een e-mail marketing automation systeem, maar bevat alleen niet de functionaliteiten van high-end MA systemen zoals Act-on, Hubspot of Eloqua. Drip is ideaal voor ondernemingen die het gehele online klantcontact (denk aan trials, onboarding, courses, updates, nieuwsbrief) met e-mail willen automatiseren en beheren. Drip is duidelijk opgezet met dit in het achterhoofd.
Ja, je kan koppelen met een CRM systeem, maar de primaire conversies waar het omdraait zijn online conversies (denk bedanktpagina.html). Dat zie je duidelijk terug in de opzet van de rapportages, analytics en conversions. Drip bevat wel de mogelijkheid om leadscoring toe te passen op basis van vertoond gedrag.
Onderdelen Drip
Drip bestaat uit de volgende onderdelen:
Campaigns
Hier ontwikkel je je e-mailcampagnes. Ontwikkel een webformulier (niet verplicht), ontwikkel de e-mails en bepaal de algemene instellingen van een campagne. Wat je maakt zijn eenvoudige dripcampagnes waarbij je alleen de tijd tussen twee e-mails kan opgeven.
Broadcasts
Hier ontwikkel en beheer je losse e-mails die je verstuurd. Denk hierbij een nieuwsbrieven of een product update.
Subscribers
Overzicht van alle contacten en de mogelijkheid om segmenten te maken en de contactenlijst te beheren. De contactdetailpagina is overzichtelijk en bevat de leadscore en digital body language handig weergegeven in een tijdslijn.
Forms
Ontwikkelen van webformulieren om te koppelen aan een campagne of te gebruiken onder Automations. Het ontwikkelen van een formulier is nog nooit zo simpel geweest. Ook voor de implementatie van een formulier in je website bieden ze genoeg mogelijkheden.
Automations
Dit is het kloppend hart van het systeem waar je alle verschillende onderdelen aan elkaar koppelt. Op basis van een uitgebreide lijst aan te selecteren triggers (Subscribed to a campaign, Made a purchase, Visited a page, Submitted a form, Opened an email, Became a lead, etc) bouw je complexe workflows om zo je (potentiële) klanten optimaal te kunnen bedienen en te voorzien van relevante informatie en communicatie.
Wat ik zelf vreemd vind is dat je bepaalde functionaliteiten van automations onder campaigns zou verwachten. Denk aan de mogelijkheid geeft om if/then condities toe te voegen aan je drip campagne. Drip ziet dit blijkbaar anders.
Analytics
Onder Analytics kan je je conversies meten en A/B testen uitvoeren.
Reports
Onder reports vind je een aantal standaard rapporten (Subscriber Growth, New Subscribers, Unsubscribes, Email Metrics, Opens By Hour, Clicks, Hard Bounces) waarmee je je campagnes kan analyseren en optimaliseren.
Samenvattend
De functionaliteiten zijn redelijk uitgebreid. Drip is primair ontwikkeld voor ondernemingen die het klantcontact en verkoop 100% online uitvoeren. Werk je met een sales afdeling die leads oppakken dan is Drip minder geschikt.
Het basis pakket kost 49 dollar per maand met maximaal 2500 contacten. Voor 99 dollar kan je maximaal 5000 contacten in je database opslaan.
Wishpond
Wishpond is een Amerikaans bedrijf en noemt zich “Easy Lead Generation Software”. Voor een prijs van 78 dollar per maand heb je een volwaardig MA systeem. De database kan bestaan uit maximaal 2500 contacten/leads. Wil je meer dan start het bij 129 dollar per maand voor 10.000 contacten.
Ze bieden een gratis 14-dagen proefperiode aan. Voor meer informatie en een gratis proef zie https://www.wishpond.com/affiliates/
Jumplead
Jumplead noemt zichzelf “Inbound Marketing Software | Online Marketing Automation & Small Business CRM”. Qua functionaliteiten ziet Jumplead er redelijk compleet uit.
Alleen als je het systeem gebruikt krijg je toch een ander gevoel. De bewoording en gemaakte keuzes in het systeem maken het initiële gebruik er niet makkelijker op. Veel functionaliteiten die op de website genoemd worden zijn in het systeem niet te vinden en ook niet in de support omgeving.
Het leadscorings model staat vast, is niet aan te passen en is te simpel. Je kan verder alleen drip campagnes maken waarbij je tussen elke e-mail een wachtperiode kan instellen. Aan het open van een e-mail kan je vervolg acties koppelen zoals tagging of het starten van een campagne. Ook aan andere acties (zoals bezoek van een webpagina) kan je een vervolgactie koppelen.
Jumplead bevat wel een aantal handige onderdelen:
- (pro actieve) webchat module. Chats kun je direct koppelen aan je contacten
- Progressive profiling voor webformulieren
- Duidelijk overzicht van de stages waarin de contacten/leads zich bevinden
Jumplead heeft als enige een maximum gesteld op het aantal te tracken websitebezoeken. Voor 100 euro per maand krijg je 5000 contacten en 7500 te tracken website bezoekers.
Je kan Jumplead 14 dagen gratis uitproberen.
Vergelijk Marketing Automation Platformen onder 100 euro
Onderstaande tabel vergelijkt de verschillende systemen op de belangrijkste onderdelen.
Activecampaign | Mautic | Autopilot | Drip | Wishpond | Jumplead | |
---|---|---|---|---|---|---|
Prijs per maand | 100 euro | Gratis (Cloud versie 107 euro) | 88 euro | 88 euro | 100 euro | 99 euro |
Max. contacten in database | 5000 | onbeperkt | 5000 | 5000 | 2500 | 5000 |
Website tracking | x | x | x | x | x | x (max 7500 p/mnd) |
E-mail versturen | onbeperkt | onbeperkt | onbeperkt | onbeperkt | onbeperkt | 25000 |
Webformulieren | x | x | - | x | x | x |
Miniforms (popup/modal) | - | x | x | x | x | - (webchat) |
Landingspagina's | - | x | - | - | x | x |
E-mail ontwerp | x | x | x | x | x | x (template based) |
E-mail drip campagnes (simpel) | x | x | x | x | x | x |
E-mail nurture campagnes (complex) | x | x | x | - | - | - |
Bibliotheek voor assets | - | x | - | - | x | - |
Tagging | x | x | - | x | - | x |
Lead scoring | x | x | - | x | x | x (vaste waarden) |
Lead management (incl. segmentatie) | x | x | x | x | x | x |
Dahsboard en rapportages | x | x | x | x | x | x |
Koppeling CRM | x | x | x | x | x | x |
Zapier integratie | x | x | x | x | x | x |
API | x | x | x | x | x | x |
Upload contacten | x | x | x | x | x | x |
SPF en DKIM | x | x | x | x | x | x |
A/B e-mails testen | x | x | x | x | - | x |
Progressive Profiling | - | x | - | - | - | x |
Support site | Bezoek | Bezoek | Bezoek | Bezoek | Bezoek | Bezoek |
Meer weten?
Wil je meer weten over de verschillende systemen of hulp nodig bij de selectie neem dan contact met mij op.
Reacties door Marten Hoekstra