In een artikel op contentmanagement.nl worden 4 valkuilen genoemd die vermeden moeten worden bij de inzet van Marketing Automation (MA).  Neem deze mee wanneer je van plan bent te starten met MA.

Geen duidelijk rechtvaardiging voor marketing automation

Marketing automation is een software pakket dat, met de juiste ingrediënten, tools biedt om succesvol te zijn. De juiste ingrediënten komen vanuit de onderliggende strategie en uitwerking daarvan. Het is uiteindelijk een flinke investering die je moet doen om een MA systeem te installeren, beheren en optimaliseren. Stel je de vraag: “Zijn wij als bedrijf hier wel klaar voor? Kan de investering niet beter besteed worden aan bijvoorbeeld responsive website, een test met een webinar, een test met een whitepaper? Levert deze investering ons de meeste toegevoegde waarde op de langere termijn?’

Het automatiseren van slechte marketingprocessen

Again, MA is een software pakket dat, met de juiste ingrediënten, tools biedt om succesvol te zijn. De juiste ingrediënten komen vanuit de onderliggende strategie en uitwerking daarvan. Het systeem kan wel helpen om de slechte marketingprocessen beter inzichtelijk te maken.

Ervan uitgaan dat marketing automation zal leiden tot leads

MA software is altijd onderdeel van een inbound marketing strategie. De software alleen zal geen leads opleveren zonder een goede inrichting en afstemming op de buyer persona en buyer journey.

Er niet in slagen om nieuwe, actuele content te produceren

Bij inbound marketing en specifiek marketing automation is productie van content een belangrijk onderdeel. Bij het uitwerken van het plan is het daarom een must om de benodigde content te bepalen aan de hand van de buyer journey: content mapping wordt dit genoemd. Zo weet je direct welke content, voor welke fase gemaakt moet worden en kan je hiervoor de benodigde resources gaan verzamelen.

Gehele artikel is te lezen op http://www.contentmarketingmanagement.nl/tip-vermijd-vooral-deze-4-marketing-automation-valkuilen/