Hoe bepaal je wat voor jouw bedrijf het beste marketing automation platform (MAP) is? Deze 10 tips helpen je bij het kiezen van de best passende marketing automation oplossing.

Ontwikkel een plan

Marketing automation is slechts een hulpmiddel. Zonder input komt er weinig uit. Dus voordat je überhaupt op zoek gaat naar een MAP is het van belang een plan te ontwikkelen. Welk probleem moet een marketing automation platform ondervangen? Welke processen moet het automatiseren en ondersteunen? Breng in kaart wie, wanneer welke informatie nodig heeft. Hoeveel campagnes wil je gaan draaien en welke kanalen wil je gebruiken? Hoe lang is je verkoopcyclus en hoe beleg je nu, en straks met een MAP, de rol van sales in het proces? Bepaal welke kanalen, leads en data van belang zijn, en ga alleen verder met platforms die op de voor jouw belangrijke kanalen kunnen inspelen.

Stel duidelijke doelen

Als je eenmaal weet wat je eisen zijn, maak dan duidelijke doelstellingen wat je met een MAP wilt bereiken. Probeer je aantal het leads te vergroten of kwaliteit te verbeteren? Wil je meer inzicht zodat je beter de budgetten kan alloceren en inzicht kan geven wat de marketing activiteiten opleveren? Is het doel de samenwerking tussen marketing en sales te verbeteren of te stroomlijnen? Of manuele taken te automatiseren zodat er tijd vrij komt?

Stel doelen voor de korte termijn maar kijk ook naar de langere termijn (bijvoorbeeld 5 jaar) en kijk waar de organisatie of afdelingen naar toe wilt en welke eisen dit stelt aan je MAP. Zorg voor buy-in van de belangrijkste stakeholders voordat je toewerkt naar en shortlist.

Breng je marketing funnel in kaart

Met het proces en doelstellingen op papier kan je beginnen met het kijken naar je nieuwe marketing funnel. Breng alle kanalen in kaart die ingezet gaan worden aan de bovenkant van je funnel, zoals betaalde zoekadvertenties, social media, influencer marketing en SEO. Werk vervolgens je mid-funnel uit. Dit kan verschillen voor B2C versus B2B. Denk aan e-mail campagnes maar ook website personalisatie, video’s en landingspagina’s. Bepaal ten slotte hoe je gebruikers aankopen gaan doen en hoe je MAP hierin kan ondersteunen of dit proces kan verbeteren. Denk aan chatbot op je webshop, event based email campagnes. Maar ook demo aanvragen of consultative selling mails.

Kies de MAP die je organisatie ondersteunt

Net zoals een CRM niet alleen bedoeld is voor sales, is een MAP niet alleen bedoeld voor marketing. Met het in kaart brengen van de doelen en eisen weet je ook welke afdelingen baat hebben bij gebruik van of inzicht hebben in cijfers van het MAP. HR wil misschien campagnes voeren voor nieuwe medewerkers. Operations heeft mogelijk toegang nodig tot feedback uit enquêtes over de kwaliteit van het product. Welke eisen stelt de afdeling Legal aan het opslaan en beheren van deze gegevens en hoe vertaalt dat zich in vereiste functionaliteiten in het MAP? Wat zijn de eisen van ICT qua SLA en beveiliging?

Een MAP die meerdere afdelingen ondersteunt in hun dagelijkse activiteiten heeft meer kans op een akkoord van het management. En het zorgt ook voor 1 waarheid en centrale bron om als organisatie samen te werken en de gestelde doelen te bereiken.

Stel je shortlist samen

Met je plan, doelen, funnel en organisatie plaatje, zou je alle criteria moeten hebben die je nodig hebt om te beginnen met het samenstellen van je shortlist. Kies voor maximaal 5 marketing automation oplossingen die passen binnen je gestelde budget en behoeften.

Demo van vendor en gebruiker

De meeste software die op grote of zakelijke schaal wordt gekocht, heeft een trial versie en demo’s van vendor of een partner. Neem je belangrijkste stakeholders mee in zo’n demo om de verschillende oplossingen te helpen evalueren.

Naast de demo van de vendor is het goed om ook een gesprek te hebben met een daadwerkelijke gebruiker die vergelijkbaar is met jouw organisatie of werkwijze. Via het partnernetwerk van de vendor of rondvragen op LinkedIn kan je deze makkelijk vinden. Het voordeel is dat je hier een vendor onafhankelijk antwoord krijgt. Als dit niet behoort tot de mogelijkheden kan je kijken op een platform als G2 of Capterra voor gebruikers feedback.

Werken met een partner of de vendor

De meeste MAP hebben een uitgebreid partnernetwerk. Deze kan je inzetten voor verschillende onderdelen binnen het MAP of simpelweg implementatie, optimalisatie of zelfs het gehele beheer. Een MAP vendor biedt vaak alleen ondersteuning aan bij de implementatie en eerste maanden gebruik (zie onboarding). Bepaal of en zo ja welk onderdeel van beheer en/of implementatie je uit wilt besteden. En kijk of de vendor of het vendor partner netwerk hierin kan voorzien.

Quotes vergelijken

De meeste MAP zijn open over de prijzen van hun producten en additionele kosten voor mogelijke extra functionaliteiten. Ga je samenwerken met een (implementatie)partner zorg dan ook dat je de partnerkosten goed in kaart hebt, zodat er geen overlap is in bijvoorbeeld servicekosten via de vendor en via de partner. Een partner krijgt vaak nog een kickback fee die mogelijk verrekend kan worden in de uiteindelijke kosten.

Vooral op bedrijfsniveau heb je misschien de mogelijkheid om met je verkoper te onderhandelen over de prijs, bulkkortingen te krijgen of af te zien van setupkosten.

Maak een case voor het management

Wanneer je een definitieve keuze hebt, kun je de aankoop aan het hoger management voorleggen. Je hebt een platform dat goed presteert in echte scenario’s waar je organisatie mee te maken heeft, dat meer dan alleen de marketingafdeling bedient, dat de marketing- en verkooptrechter verbetert, dat gaat helpen bij het behalen van de doelstellingen. Het laten zien van een uitgewerkte business case die de ROI aantoont van de investering is hierbij een must.

Onboarding

Elke MAP maakt gebruik van customer succes agents die als taak hebben je een succesvolle onboarding te geven zodat je niet na een paar maanden besluit het product weer op te zeggen. Zorg ervoor dat deze onboarding gestructureerd plaatsvindt en je ook daadwerkelijk helpt bij het implementeren en activeren van het MAP. Een onboarding bestaat vaak uit een training en een wekelijks overleg voor de eerste 2/3 maanden om te zorgen dat er geen hickups in het opstartproces zitten.

Onze ervaring is dat een learning by doing traject met een MAP-partner de meest effectieve manier is om een MAP eigen te maken en direct ook waarde te laten toevoegen aan de organisatie.

Hulp nodig bij selectie?

Neem dan vrijblijvend contact.