In april 2022 veranderde een aantal Marketing Cloud productnamen. Pardot, een van Salesforce’s marketing automation tools, werd omgedoopt tot Marketing Cloud Account Engagement.

De verandering is onderdeel van een groter project waarin alle marketing gerelateerde producten een vergelijkbare productnaam krijgen. Om zo te zorgen voor consistentie en duidelijkheid richting de klant.

Persoonlijk denk ik dat de hete adem van HubSpot hier ook een belangrijke rol inspeelt. Hun productportfolio bestaat simpel uit een aantal Hubs: Marketing, Sales, Service, CMS, Service en Operations. Salesforce was daarentegen een hoeveelheid productnamen waar geen touw aan vast te knopen was.

Marketing Cloud Account Engagement

Als je kijkt naar de naam “Marketing Cloud Account Engagement” lijkt het een onderdeel van de Salesforce Marketing Cloud, alleen in werkelijkheid zijn de 2 producten ver van elkaar af. Je kan zelfs zeggen dat het oude Pardot momenteel een hechtere integratie met het Salesforce heeft, mede dankzij de productontwikkeling van de afgelopen jaren.

Daarnaast geeft de naam “Account Engagement” de impressie dat er een focus is op accounts, terwijl Pardot nog alleen werkt op lead/contact model. Het account object is alleen zeer beperkt te gebruiken in Pardot.

Zeker met de opkomst van account-based marketing (ABM) is de naamgeving verwarrend omdat het oude Pardot geen enkele account-based gerelateerde functionaliteit bevat. Daarvoor moet je toch echt naar HubSpot, Marketo en Act-On.

Powered by Pardot

En hoe kijkt Salesforce er nu zelf tegen aan? De bekendheid van de productnaam hebben ze onderschat met als resultaat: “Meet Marketing Cloud Account Engagement powered by Pardot.”

https://www.salesforce.com/eu/products/marketing-cloud/marketing-automation/