Wat is Mautic?
Mautic is een open source marketing automation platform. Het onderscheidt zich van andere marketing automation platformen doordat het gratis beschikbaar is.
De twee belangrijke voordelen aan open source is het ontbreken van licentiekosten en de mogelijkheid om de software zelf aan te passen.
Korte historie
Mautic bestaat sinds januari 2015 en is opgericht door David Hurley. Het open source model kwam vanuit de gedachte dat marketing automation software niet alleen voor de kapitaalkrachtige organisaties beschikbaar moet zijn (denk aan de kostbare maandlicenties en verplichte jaarcontracten).
Meer dan 200.000 organisaties hebben Mautic al gedownload en dagelijks komen er nieuwe organisaties bij. Met een zeer actieve community en de developers van Mautic is er een solide basis in support en doorontwikkeling. De release van 10 versie updates in 2017 (!) is hier een goed voorbeeld van.
Marketing Automation met Mautic
Mautic is een volwaardig marketing automation systeem wat is in te zetten in B2B en B2C. Oneindig veel verschillende marketing taken kunnen met Mautic worden geautomatiseerd. Van het simpel door sturen van een formulier tot complexe leadnurturing of remarketing / upsell campagnes.
B2B – Lead generatie
Mautic bevat alle benodigde functionaliteiten om meer omzet uit je leads te halen. Denk aan webformulieren, website tracking, landingspagina’s & e-mails, nurture campagnes, lead scoring, segmentatie en reporting. Dit alles in een duidelijk en makkelijk werkende online omgeving.
B2C – Online sales
Heb je een webshop of een online dienst dan is Mautic een welkome aanvulling en kan het de strijd makkelijk aan met e-mail marketing pakketten als Mailchimp, Copernica en Mailplus. Door de combinatie van dynamische (fluid) content, multi channel marketing en standaard plugins voor WooCommerce of Magento heb je een volledige suite om meer omzet te halen uit je bestaande klanten en potentiële klanten te converteren.
De uitgebreide API bied je de mogelijkheid om te koppelen aan je ERP of CRM systeem of zelfs Facebook Custom Audiences. Mogelijkheden die je zelfs niet vindt in high end systemen als Clang of Selligent.
Overzicht functionaliteiten
Website tracking
Registreer welke pagina’s bekende en nog onbekende contacten op jouw website bezoeken. Vervolgens kan je alle communicatie hierop afstemmen.
Video tracking
Naast het tracken van website gedrag kan ook interactie met geëmbede Youtube video’s worden geregistreerd.
E-mail marketing
Mautic heeft een hoogwaardige en moderne e-mail marketingfunctionaliteit. Je kan via de drag-and-drop builder je responsive e-mail ontwikkelen of direct je geheel eigen code uploaden. Ook zijn er talloze kant-en-klare templates beschikbaar om direct aan de slag te gaan.
De inhoud van de e-mails is 100% af te stemmen op de ontvanger door personalisatie met dynamische content.Verdere optimalisatie doe je door middel van A/B-testen.
Multichannel marketing
Naast e-mail kan je ook push notificaties versturen, SMS berichten en Mautic koppelen aan Facebook Custom Audiences en Google Customer Match.
Account Based Marketing
Account Based Marketing, kortweg ABM, is de nieuwste trend in B2B marketing. Je focust je gehele marketing inspanningen op een selectie van bestaande of potentiële nieuwe accounts of bedrijven. Mautic geeft je vervolgens op bedrijfsniveau, dus alle afzonderlijke bedrijfscontacten tesamen, inzicht in de interactie en de mogelijkheid om multi channel campagnes te koppelen aan de bekende bedrijfscontacten.
Geautomatiseerde campagnes en workflows
Met de visuele drag and drop campagne builder kan je geavanceerde marketing campagnes ontwikkelen. Selecteer een actie, koppel hier een decision aan en koppel hier weer acties aan.
Gebruik niet alleen e-mail maar ook SMS, fluid content en sociale media voor het communiceren met je doelgroep.
Webformulieren
Met Mautic maak je eenvoudig een webformulier voor bijvoorbeeld de aanvraag van een whitepaper of registratie van een inschrijving. Geavanceerde functionaliteiten zoals prefillen of progressive profiling zijn standaard beschikbaar. Mautic maakt het eenvoudig om webformulieren te maken en integreren op je bestaande website of op speciale landingspagina’s.
Landingspagina’s
Op basis van de intuïtieve interface is het ook zonder technische kennis mogelijk om mobielvriendelijke landingspagina’s te bouwen en webformulieren te integreren.
Focus items
Mautic biedt met Focus items de mogelijkheid om een banner of popup in je website te integreren om pagina’s, content of webformulieren onder de aandacht te brengen en zo meer leads te genereren.
Dynamische content
Pas gemakkelijk de inhoud van je website, e-mail of landingspagina aan op de lezer. Zo zorg je ervoor dat de klant ervaring optimaal wordt afgestemd op zijn/haar behoeften. Wanneer bijvoorbeeld een bekend contact op je website komt kan je deze andere content tonen die relevant is op basis van bekende gegevens.
Integraties
Mautic heeft een zeer uitgebreid scala aan standaard integraties. Denk aan WordPress, social media kanalen, CRM systemen, maar ook webinar platformen.
Daarnaast biedt het via de marketplace integraties aan met Zapier, Drupal, WooCommerce en Magento.
Contact management en segmentatie
Onbeperkt aantal contacten en versturen van e-mails. Een overzichtelijke lijst van al je bezoekers/leads/contacten met leadscore en funnelstage. De detailpagina van een contact bied je toegang tot alle profiel informatie en digital body language. Met de filter mogelijkheden kan je snel het gedrag analyseren.
Je kan onbeperkt segmenten aanmaken die automatisch gevuld worden op basis van de door jouw gestelde voorwaarden. Bijvoorbeeld op basis van leadscore, specifieke tags of profiel eigenschappen.
Scoring
Aan vertoond gedrag van je (potentiële) klant of lead kan je scores koppelen. Wanneer een bepaalde score is behaald kan je automatisch acties starten. Denk hierbij aan het doorzetten van een lead naar een CRM systeem of versturen van een specifieke e-mail.
Rapportages
Mautic heeft een aantal standaard rapportages en geeft je de mogelijkheid om zelf ook uitgebreide rapportages te ontwikkelen.
API en webhooks
Een uitgebreide API en webhooks maakt het mogelijk om informatie uit te wisselen met externe applicaties.
Optimale e-mail deliverability en anti-spam
Bij Mautic heb je maximale controle over de deliverability van je e-mails. Je kiest namelijk zelf via welke Email Service Provider (ESP) je e-mail wilt versturen. Dus geen e-mails meer in de spam folder.
Meer weten over Mautic?
Dan heb ik een 13 pagina tellende gratis introductie handleiding Mautic voor je. Door het lezen van de handleiding heb je genoeg informatie om te bepalen of het systeem geschikt voor je is en kan je direct je eerste campagnes bouwen. Download gratis Mautic introductie handleiding » |
Aan de slag met Mautic?
Download dan gratis Mautic introductie handleiding waarin de verschillende onderdelen worden uitgelegd en je vervolgens zelf aan de slag kunt gaan.
Je kan de software downloaden via Mautic.org. De software moet je zelf installeren op een webserver. Afhankelijk van de inrichting van je webserver zul je bepaalde instellingen moeten aanpassen. Je hebt goede kennis van serverbeheer en developer skills nodig om Mautic op je eigen omgeving te laten draaien.
Bekijk hier een uitgebreide installatie handleiding.
Heb je niet de kennis dan kan je via Mautic.com een gratis cloud versie aanvragen. Deze heeft wel een aantal beperkingen maar is voldoende om een eerste indruk te krijgen van Mautic voordat je de software zelf gaat installeren.
Reacties door Marten Hoekstra