Donderdag 3 November werd de eerste Nederlandse Mautic Meetup gehouden bij digitaal bureau Partout d.n.a in Eindhoven. Partout had hun kantine beschikbaar gesteld met lekkere hapjes en drankjes. In totaal waren 28 Mauticians aanwezig die de uitgebreide presentatie van David Hurley en Partout zelf hebben bijgewoond.

david-hurley-mautic-meetup-nl-eindhoven
David Hurley aan het woord tijdens de eerste Mautic Meetup in Eindhoven

De reacties achteraf waren lovend. Voor bijna iedereen was het de eerste keer dat ze met andere gebruikers over Mautic konden praten: Fellow Mauticians!

In dit artikel geef ik een samenvatting van de visie van David op Martech en specifiek Marketing Automation en hoe Mautic nu al voor disruption zorgt. En natuurlijk ook een blik naar de toekomst van Mautic, want die is zeer uitdagend.

David Hurley is de oprichter en CEO van Mautic. David is van nature een hard-core coder die dagen lang achter zijn computer lines of code schreef. Geen bagger code maar gestructureerd en opgeruimd (de code van Mautic staat ook bekend als zeer netjes en gestructureerd). Met de medewerkers van zijn webdevelopment bedrijf heeft hij Mautic 18 maanden geleden ontwikkeld. Nog steeds heeft hij een actieve rol in code reviews van Mautic updates.

David was een belangrijke contributor/reviewer voor het bekende open source pakket Joomla en reisde de wereled rond als community manager van Joomla. Als community manager zag hij hoe gedreven en krachtig een groep developers en gebruikers achter een open source platform kan zijn. Denk niet alleen aan coders, maar ook aan testers, reviewers en talloze andere specialisten die dolgraag mee willen bouwen aan een beter platform.

David kwam er achter dat de kracht van open source bijna niet aanwezig was in de meer dan 3800 Marketing gerelateerde technologie oplossingen. De open-source oplossingen zijn op 3 vingers te tellen: http://www.campaignchain.com/, https://www.agnitas.de, https://www.x2crm.com/.

Hiermee was het idee voor Mautic geboren: Een open-source Marketing Automation Platform.

De kracht van Mautic komt uit de community. Zoals David het zegt:”The community leads the development”. Niet alleen in snelheid maar ook in de inhoud van de updates. Een 2-tal voorbeelden van de snelheid:

  • 2-wekelijks bugfix releases met gemiddeld 80 bugfixes per week.
  • Release 2.2.1 werd in 7 dagen ontwikkeld, 1 nieuwe feature en 44 issues opgelost door 9 developers en 57 testers/reviewers

Als je dit vergelijkt met de doorontwikkeling van closed source MA systemen zoals Hubspot en Pardot, zie je een ongelofelijk snelheid waar veel SaaS oplossingen jaloers op zijn. In de 18 maanden dat Mautic nu beschikbaar is, heeft de development en reviewers gemeenschap een zeer belangrijke rol gespeeld. Met de groei in testers en coders wordt Mautic een beter en stabieler MA systeem.

Nieuwe ontwikkelingen

Een veelgestelde vraag was natuurlijk wat kunnen we in de toekomst verwachten van Mautic? David vertelde over een flink aantal ontwikkelingen.

De toekomst van Mautic zit volgens David in Predictive analytics of predictive leadscoring: Door gebruik te maken van Big Data wordt het gedrag van je klanten/leads voorspeld en kan daarop acties uitgevoerd worden. Hierbij speelt de Mautic Maestro een belangrijke rol. Waar komt die Big Data dan vandaan? Het idee is dat alle data van alle Mautic instances anoniem worden samengevoegd. Vervolgens kan op deze grote hoeveelheid gebruikersdata voorspellingen gedaan worden over wat jouw leads of klanten zullen gaan doen.

Een andere belangrijke focus is multichannel marketing. De meeste MA systemen focussen toch nog steeds op e-mailmarketing. Mautic wil de marketeer de tools geven om echt multichannel te communiceren. Mautic heeft al een integratie met SMS en in de toekomst mogelijk met Beacons.

Verder wordt er hard gewerkt aan uitbreiding van de trainingsmogelijkheden voor Mautic, deze waren er eigenlijk niet. In de toekomst moet ook gedacht worden aan certificering.

Mautic: De WordPress onder Marketing Automation systemen

Het beeld dat David schets is dat Mautic de WordPress onder Marketing Automation moet worden. Zo spreekt hij over de Mautic Marketplace voor Add-ons en een automatische update functionaliteit voor de self-hosted Mautic versies die vergelijkbaar is met WordPress. Ook de groeicijfers laten eenzelfde pad zien als WordPress.

Wat kunnen we verwachten in versie 2.3?

Voor release 2.3 kunnen we iedergeval de volgende 2 items verwachten:

  • Een Mautic Tab in Salesforce – Hiermee wordt alle Mautic data over een lead/contact overzichtelijk gepresenteerd in een aparte tab binnen Salesforce.
  • Connectie met FullContact voor het aanvullen van e-mailadressen met sociale profielen en andere data. Dit betekent dat je bepaalde data niet meer hoeft uit te vragen omdat deze wordt aangeleverd door FullContact.

Al met al was het een zeer inspirerende presentatie van David Hurley. De gehele presentatie is terug te lezen op http://dbhurley.com/mautic-meetup-intro.