Mailchimp staat bekend als hét e-mail marketing pakket voor startende ondernemers. En nog steeds zijn er veel B2B en B2C organisaties die de gratis versie gebruiken voor hun nieuwsbrief. Alleen op het moment dat er nagedacht werd over marketing automation was Mailchimp geen optie. Om deze leegloop te stoppen heeft Mailchimp zich omgevormd tot een “All-in one marketing platform”. Maar wat biedt het nu in vergelijking tot bijvoorbeeld Activecampaign of Drip en voor wie is het geschikt? In deze blog geef ik daar antwoord op.
Customer journey builder
Een belangrijk onderdeel van marketing automation is de mogelijk tot het ontwikkelen van workflows voor bijvoorbeeld e-mail nurture campagnes of lead management. In Mailchimp was zogeheten “marketing automation” alleen beschikbaar in een aantal standaard flows die je kon gebruiken. Denk aan cart abandonment of welkom email serie. Erg beperkt en alleen leuk voor een beginnende webshop.
Sinds de zomer van 2020 biedt Mailchimp nu ook de mogelijkheid tot het zelf bouwen van marketing automation workflows onder de naam Customer Journey Builder. De bekende visuele drag-and-drop module waarin je klant campagnes kan ontwikkelen inclusief de bekende if/else branches.
Het ziet en werkt goed. Je kiest uit verschillende triggers om je campagne te laten starten. Hierin zit wel een duidelijk focus op webshops met triggers zoals “Buys a product”, “Abandons cart” of “Time since last purchased”. Vervolgens bouw je met if/else branches en tal van andere acties uitgebreide campagnes.
Een belangrijk element in Mailchimp is het toevoegen van tags. Dit kan van alles zijn en kan gebruikt worden als startpunt van een campagne en als onderdeel in een campagne
Behavioral tracking
In marketing automation wordt voor alle contacten naast de interactie met ontvangen e-mails ook de interactie met de website, formulieren, assets en zelf custom events geregistreerd. Mailchimp kon niet achterblijven en biedt dit aan onder de naam “Behavioral targeting”. Standaard is dit beperkt tot webpagina view of een click op een link verwijzend naar een specifieke webpagina.
Met de API koppeling kan je wild gaan met het registreren van interactie, zeker als je dit doet via Zapier. In beide gevallen wordt de data geregistreerd in het contactprofiel.
Marketing kanalen
Volgens de prijslijst kan je vanuit Mailchimp via een flink aantal kanalen communiceren met je klanten. Naast e-mail bevat het een landingspagina’s bouwer, social media posting, adverteren via FB en Insta inclusief retargeting en het versturen van fysieke postkaarten. genoeg voor een webshop om met je klanten te communiceren.
Marketing automation in Mailchimp? De eerste stap is gezet.
Mailchimp heeft een grote inhaalslag gemaakt die hard nodig was. Met de focus op B2C/B2B ecommerce hebben ze een product neergezet waarmee een webshop genoeg functies en groei mogelijkheden heeft. Hiermee komt het dicht op het niveau van oplossingen als Drip of Activecampaign.
Toch hebben oplossingen als Drip en Activecampaign meer te bieden voor webshops in hun marketing automation functionaliteiten. Daarvoor zijn de nieuwe functies van Mailchimp nog te nieuw en is er nog een flinke doorontwikkeling nodig. Maar de eerste stap is gezet!
Reacties door Marten Hoekstra