Er zijn meer dan 150 Nederlandse HubSpot partners te vinden in de HubSpot partner directory. Hoe vind je hierin de partner die voor jou het meest geschikt is. In dit artikel geef ik een aantal tips om dé HubSpot partner te vinden die het beste bij jou past.
- Niveau HubSpot partner
- Wat zegt de status?
- Voorbeeld cases
- Consultant, uitvoerder, partner?
- Ervaring met de verschillende Hubs
- Jouw martech stack / integraties
- Ervaring in je branche en behoefte
- Extra services
- Vergeet de HubSpot certificering
- HubSpot accreditaties
- Kosten
- Voorbeeldvragen voor selectie HubSpot partner
Niveau HubSpot partner
HubSpot lanceerde het HubSpot partner tier programma in 2011 met als doel een systeem te maken dat partners erkent en beloont die hun eigen klantenportefeuille laten groeien door de verkoop van HubSpot. Dit systeem verdeelt HubSpot partners in 4 niveaus:
- Elite
- Diamond
- Platinum
- Gold
De rangschikking is gebaseerd op de waarde van de HubSpot licenties die in de laatste 12 maanden is verkocht en die doorlopend beheerd wordt. Hoe hoger beide bedragen, hoe hoger het niveau van de HubSpot partner. Voor de Elite status is dit bijvoorbeeld €42.000 nieuwe licenties in laatste 12 maanden en minimaal €126.000 aan licenties in beheer. Alleen Webs (Eindhoven, Amsterdam) en Conversion Crew hebben de Elite status in Nederland. Er zijn 8 Nederlandse partners met de Diamond status.
Wat zegt de status?
Hoe hoger het niveau (tier), hoe succesvoller het bureau is als het gaat om HubSpot gerelateerde dienstverlening aan hun klanten. De tier is namelijk een goede indicator van de kennis die een bureau heeft over de maximale inzet van HubSpot, en het vermogen om klanten langdurig te helpen en samen resultaat te boeken.
Omdat niveaus gebaseerd zijn op hoeveel “zaken” een bureau met HubSpot doet, zie je dat partners met minimaal de Diamond status een full service focus hebben en alle Hubs ondersteunen. Dus naast marketing automation, ook website development (CMS Hub) en de andere Hubs.
Een andere ontwikkeling zijn de partners met een sterke focus op HubSpot CRM implementaties (Sales Hub). Voorbeelden hiervan zijn Systony en BrixCRM die beide Diamond partner zijn.
Terwijl je in lagere niveaus eerder gespecialiseerde bureaus vindt zoals Marketing Guys (daar werk ik 🙂 ).
HubSpot Partner Directory
In de HubSpot Partner Directory vind je een overzicht van alle HubSpot partners. En kan je recensies lezen en zien of ze ervaring hebben met een bedrijf uit een soortgelijke bedrijfstak. Het is tevens dé plek om een short list te maken van mogelijke partners.
Tips voor selecteren HubSpot partner
Hieronder vind je een aantal tips voor het selecteren van een HubSpot partner.
- Vraag voorbeeld cases
- Consultant, uitvoerder, partner?
- Ervaring met de verschillende Hubs
- Jouw martech stack / integraties
- Ervaring in je branche en behoefte
- Extra services
- Vergeet de HubSpot certificering
- HubSpot accredities
- Kosten
- Voorbeeldvragen voor selectie HubSpot partner
Voorbeeld cases
Als je een partner zoekt voor bijvoorbeeld de Marketing Hub wil je weten welke resultaten ze hiermee voor klanten hebben behaald. Vaak kunnen ze je dit goed vertellen met waardevolle cases. Probeer hierin een case te vinden die goed bij jouw vraag en industrie past. Vraag ook of ze, kijkend naar jouw behoefte/doel/uitdaging, een vergelijkbaar resultaat als haalbaar zien en wat daarvoor nodig is. Dit is altijd meer dan een HubSpot implementatie. Wees open want een eerlijke en open relatie is de basis voor elk goed partnerschap.
Consultant, uitvoerder, partner?
In het HubSpot partner overzicht vind je verschillende type partners door elkaar heen: Consultants, uitvoerders en full service partners. Bepaal voor jezelf vooraf wat je zoekt en beste bij je organisatie past:
- Consultant – Vaak een 1-pitter of klein bureau welke alleen adviseert en waar nodig bijspringt. Vaak op strategisch niveau.
- Implementatie en beheer – Sterke focus op implementatie van alle of specifieke HubSpot Hubs en inzetbaar voor beheer.
- Partner – Kan je ondersteunen in HubSpot maar ook zaken die hier aan gerelateerd zijn. Denk aan design, content, campagne ontwikkeling en uitvoering maar ook strategie.
In het partner overzicht kan je filteren op services die je nodig je zoekt bkj een partner. Weet dat de meeste partners in de laatste categorie vallen.
Ervaring met de verschillende Hubs
HubSpot bestaat uit meerdere Hubs. De ervaring leert dat veel HubSpot partners niet alle Hubs even goed kennen. De meeste partners hebben een focus op de Marketing Hub, en zijn er minder partners die gedegen ervaring hebben met de Sales Hub (en CRM), de Service Hub, CMS Hub of Operations Hub.
Zeker de Sales Hub is een hele andere expertise en moet je vergelijken met de implementatie en beheer van een Salesforce, Microsoft Dynamics of SugarCRM (alleen minder complex 😉).
Ook de implementatie, beheer en het customizen van HubSpot CMS is iets wat niet veel partijen goed onder de knie hebben.
Dus vraag altijd naar de ervaring, voorbeeldprojecten en uitdagingen die ze tegenkomen bij de verschillende Hubs. Als sales je op deze vragen een goed antwoord kan geven, ben je op de goede weg naar een geschikte HubSpot partner.
Martech stack / integraties
Naast de partner ervaring met de Hubs die je reeds inzet of wilt gaan inzetten, maak je mogelijk al gebruik van een niet-HubSpot CRM (SalesForce, Pipedrive, etc) of andere Martech tool die je wilt koppelen. Ook al biedt HubSpot genoeg out-of-the-box koppelingen aan, toch is dit niet altijd afdoende. Dan is Operations Hub of een custom-made koppeling de oplossing. Zeker voor een tool als AFAS is het fijn een partner te selecteren die hier al ervaring mee heeft.
Dus breng je martech stack in kaart en visualiseer hoe je HubSpot hierin ziet. Leg dit plaatje neer in de partner gesprekken en vraag om hun reactie ..
Ervaring in je branche en behoefte
Naast kennis van HubSpot is het fijn als de partner ook feeling heeft met je product, dienstverlening of specifiek behoefte. Gaat het om leadgeneratie, CRM implementatie, nieuwe website, customer journey optimalisatie, webshop of account based marketing. Werk je in maakindustrie, SaaS, E-commerce, B2C, dienstverlening. Het vraagt verschillende expertise en ook andere best practices.
Extra services
Vaak is je behoefte groter dan alleen een HubSpot implementatie en beheer. Denk aan strategie, campagne ontwikkeling, design, content creatie of demand generation. Bepaal vooraf hoe je dit wilt beleggen: intern, extern via een bureau of een freelancer. Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen. We hebben dit op een rijtje gezet.
De meeste HubSpot partners komen uit de online (B2B) marketing hoek en kunnen je full service ondersteunen. Check altijd wel de ervaring met de extra services die je zoekt.
Vergeet de HubSpot certificering
Eerlijk? Een HubSpot certificaat halen is niet zo moeilijk: Video’s kijken, vragen beantwoorden en klaar. Elke partner heeft de certificaten op orde (zelfs verplicht vanuit HubSpot) dus dit zal het verschil niet maken. Het is juist de ervaring van werken met HubSpot die het verschil maakt tussen een HubSpot implementatie én een goede HubSpot implementatie.
Een partner die zelf HubSpot gebruikt voor marketing, CRM en als website CMS heeft al een streepje voor. Vraag wel altijd of ze het écht gebruiken. Het is namelijk een eis van HubSpot dat je als HubSpot partner een licentie afneemt.
HubSpot accreditaties
Als alternatief voor de certificaten heeft HubSpot de zogeheten accreditaties in het leven geroepen. Deze staan veel zwaarder aangeschreven en zeggen echt iets over de waarde die een partner kan leveren.
Organizations must demonstrate that they have the expertise, capacity, and practical experience needed to serve customers with complex technical and business needs.
Accreditaties worden 2 x per jaar uitgegeven na een assesement die gemiddeld 2 maanden duurt. De accreditaties zijn nog redelijk nieuw en er zijn nog niet veel Nederlandse partners die beschikken over 1 of meerdere accreditaties.
Kosten
Sluit je een licentie af via een HubSpot partner in plaats van HubSpot zelf, dan hoeft de onboarding fee van €2760,- niet betaald te worden. Deze onboarding moet wel door de partner uitgevoerd worden. Hiermee wil HubSpot er zeker van zijn dat nieuwe klanten een succesvolle start maken en de kans op voortijdig opzeggen geminimaliseerd wordt.
Kortingen zijn altijd bespreekbaar. Zeker bij 50k+ marketing contacts, enterprise Hubs en Sales Hub user licenties. Ik heb dit op zien lopen tot wel 50%.
Weet verder dat elke HubSpot partner (afhankelijk van de tier) 20% van je maandelijkse abonnementskosten als bonus krijgt van HubSpot. Dit is niet bijzonder, elke marketing automation leverancier werkt met een bonussysteem voor partners.
Voorbeeldvragen voor selectie HubSpot partner
Als laatste wil ik je wat vragen meegeven die je kan gebruiken in het gesprek met Hubspot partners.
- In welke onderdelen van HubSpot zijn jullie bedreven?
- Bieden jullie ondersteuning voor de verschillende Hubs? Marketing, Verkoop, en Service?
- Waar richten jullie je op? In welke gebieden zijn jullie gespecialiseerd? Implementatie, beheer, inbound marketing?
- Hoe is jullie HubSpot pricing met gekoppelde diensten opgebouwd? Retainer, maandelijkse abonnementen?
- Welke ervaring heb jullie met ..?
- Hebben jullie een voorbeeldcase die past bij mijn vraag / behoefte?
- Wat voor resultaten kan ik verwachten?
- Waarin verschillen jullie van andere HubSpot partners?
- Hoe ziet jullie HubSpot onboarding proces eruit?
Heb je de goede partner gevonden? Dan is de laatste vraag: Waar kan ik tekenen?
Reacties door Marten Hoekstra