Activecampaign blijft maar nieuwe features uitbrengen. De meest recente zijn de landing pagina bouwer en website personalisatie. Over deze laatste wil ik het in dit artikel hebben. Website personalisatie betekent dat je de inhoud van je webpagina’s dynamisch kan aanpassen op basis van de gegevens van de bezoeker. Dus voor elke bezoeker kan je elementen op de homepage aanpassen. Zodat je klanten direct kan doorverwijzen naar support pagina’s of product updates die horen bij hun aankopen.
Website personalisatie als feature in marketing automation is moeilijk te vinden. Hubspot heeft het alleen in combinatie met het Hubspot CMS. Sharpspring, Eloqua en Pardot bieden het aan, maar het vraagt flink wat programmeer werk om dit werkend te krijgen.
Wil je echt een een drag-and-drop personalisatie tool dan kom je bij VWO, Optimizely en Google Optimize uit. Alleen dit koppelen aan je marketing automation platform is weer een hele uitdaging (gedaan ..).
Activecampaign biedt niet alleen website personalisatie maar ook in combinatie met een simpel te bedienen drag-and-drop interface. Binnen een paar minuten heb je je eerste personalisatie “experience” live waarmee je klanten ook op de website een optimale ervaring kan geven.
Ervaar het zelf met de test versie van Activecampaign
Hoe werkt het
Met Web Personalisatie kun je, op basis van regels die je instelt, verschillende versies van je website of landingspagina maken en tonen. Elke versie kan verschillende tekst, afbeeldingen of beide gebruiken. Met Web Personalisatie kun je in enkele minuten de juiste inhoud aan de juiste contacten tonen.
Web Personalisatie gebruikt het volgende om verschillende versies van een webpagina te maken en te tonen aan een gerichte groep contacten:
- Site tracking code
- Webpagina
- Segmenten
- Web Personalisatie visuele editor
Om Web Personalisatie te kunnen gebruiken moet je de URL van je pagina whitelisten en vervolgens de site tracking code in de header van de pagina plaatsen. Hiermee kun je verschillende ervaringen tonen aan gekwalificeerde contacten die op je pagina landen.
Op de Web Personalisatie pagina in je ActiveCampaign account kies je dan de webpagina waarvoor je een nieuwe versie wilt aanmaken. Elke versie die je maakt zal voor een ander segment van contacten zijn. Deze segmenten worden gemaakt met tags en specifieke contactvelden. Bijvoorbeeld contacten met een de tag contract vernieuwing.
Als je eenmaal een segment voor je pagina gemaakt hebt, kun je beginnen met het aanpassen van e pagina door er bestaande tekst of afbeeldingen aan te passen of nieuwe tekst toe te voegen. Als je klaar bent met het aanpassen van de pagina, kun je hem publiceren. Vanaf dat moment wordt de nieuwe versie van de pagina getoond aan als een contact ut het segment de pagina bezoekt.
Contacten zullen alleen de aangepaste versie van de webpagina zien als:
- Ze in het gekoppelde segment zitten
- Ze de Activecampaign tracking cookie in hun browser hebben
Als een contact niet in het segment voorkomt, krijgen ze in plaats daarvan de standaard pagina te zien. Onbekende bezoekers die op je pagina landen krijgen ook de standaard pagina te zien.
Verandert Web Personalisatie mijn website?
Web Personalisatie verandert niets aan je eigenlijke webpagina, je content management systeem, of de database van je website. Het stukje javascript in de header van de pagina zorgt ervoor dat de inhoud van de pagina aangepast wordt als een bezoeker voldoet aan de gestelde voorwaarde: segment en tracking cookie.
Voordelen
Werkt met elke website
In tegenstelling tot andere web personalisatie tools ben je niet gebonden aan een specifiek webproduct. Of je nu Activecampaign Pages of een ander landingspagina programma gebruikt, of je website host op Wix, Weebly, WordPress, Squarespace, enz., of je eigen HTML: Web Personalisatie via Activecampaign werkt altijd.
Personaliseer op basis van alle contactinfo
Gebruik wat je over je klanten weet om krachtige ervaringen te creƫren die indruk maken. Met web-personalisatie rechtstreeks in je Activecampaign CRM account, kun je webervaringen personaliseren op basis van alle contactinformatie die in tags is opgeslagen (zoals levensfase van de klant, interesses, sentiment en voorkeuren).
Ervaar het zelf met de test versie van Activecampaign
Krachtige segmentatie
Activecampaign onderscheidt zich van concurrerende platforms door zijn segmentatie-engine, waarmee je de doelgroepen die je aanspreekt heel precies kunt indelen. Hoe relevanter je communicatie is, hoe betere klantervaringen je zult bieden.
Reacties door Marten Hoekstra