Met de prijsstijgingen van Mailchimp kijk je om je heen naar andere platformen. Activecampaign is een van de betere alternatieven: Veel functionaliteiten voor een scherpe prijs. In dit artikel lees je hoe makkelijk je van Mailchimp naar Activecampaign kan migreren.

Inloggen op je MailChimp account

Zodra je bent ingelogd in je MailChimp account, klik je op “Lijsten” bovenaan je pagina.

Een lijst of een segment exporteren

Als je meerdere lijsten in MailChimp hebt die je wilt exporteren, zul je voor elk daarvan deze stappen moeten volgen.

MailChimp geeft je de optie om contacten gegroepeerd als “Lijsten” of “Segmenten” te exporteren. Ik raad je aan om eerst lijsten te importeren, en dan kun je segmenten gebruiken om aanvullende informatie te exporteren.

Om een lijst te exporteren:

  1. Klik op de pagina Lijst op de naam van de lijst die je wilt exporteren.
  2. Klik op “Exporteer lijst.”
  3. Klik op “Exporteren als CSV.”

Om lijsten te exporteren vanuit de algemene lijstenpagina:

  1. Klik op de pagina Lijsten op de lijst die je wilt exporteren.
  2. Klik op het uitklapmenu naast “Statistieken” en kies de optie “Exporteren”.
  3. Op de volgende pagina zou je je lijsten moeten zien met een groen vinkje of een geel klokpictogram. Een groen vinkje betekent dat je bestand klaar is om te exporteren. Als er nog een geel klokpictogram staat, betekent dit dat MailChimp nog bezig is om je bestand beschikbaar te maken voor export.
  4. Als je het groene vinkje ziet, klik dan op “Exporteren als CSV”.

Om een segment te exporteren:

  1. Klik op de pagina Lijsten op de naam van de lijst die je wilt exporteren.
  2. Klik op “Opgeslagen segmenten bekijken” en klik op het segment dat je wilt exporteren.
  3. Klik op “Exporteer segment.”
  4. Klik op “Exporteren als CSV”.
  5. Klik hier voor meer informatie over het exporteren van lijsten en segmenten uit MailChimp.

Algemene informatie en tags migreren

Zodra je het CSV-bestand van MailChimp hebt gedownload, moet je het bestand importeren in je ActiveCampaign-account. Hieronde beschrijf ik het proces waarin je de kolommen uit je bestand in kaart brengt met de velden die je in ActiveCampaign hebt.

Als de velden nog niet bestaan in je ActiveCampaign-account, kun je ze maken vanaf de pagina Contactpersonen importeren. Klik daarvoor op “Nieuw veld toevoegen” in de keuzelijst “In kaart brengen in veld” en maak het gewenste aangepaste veld.

Als je je MailChimp groepen moet importeren, zou je dat apart van je algemene gegevensmigratie moeten doen.

Groepen importeren van MailChimp in ActiveCampaign:

  1. Log in op je MailChimp account
  2. Ga naar > Lijsten > Contacten beheren > Groepen > Abonnees bekijken > Segment exporteren.
  3. Zodra je dat hebt gedaan, importeer je die contacten in je ActiveCampaign-account, selecteer je een tag voor die contacten, markeer je de optie “Bestaande contacten bijwerken” en voltooi je de import. Deze instelling voegt extra informatie toe aan de contactpersonen die je eerder hebt ge├»mporteerd.

Segmenten maken in ActiveCampaign

Als je segmenten had gemaakt in je MailChimp-account, moet je ze opnieuw maken in ActiveCampaign.

Om te beginnen:

  1. Controleer de segmentconfiguraties in je MailChimp-account. Navigeer daarvoor naar de pagina Lijsten > klik op het caret naar beneden voor de lijst > Selecteer “Contacten beheren” > Klik op “Segmenten.” Hier kun je alle opgeslagen segmenten bekijken. Klik hier om te lezen hoe je opgeslagen segmenten in MailChimp kunt bekijken en bewerken.
  2. Zodra je weet welke voorwaarden je moet gebruiken om je segmenten te maken, kun je je segmenten aanmaken in ActiveCampaign. Klik hier om te leren hoe je een segment van een lijst maakt in ActveCampaign.

Merk op dat je alleen kan werken met “flexibele” (dynamische) segmenten. Dit betekent dat als contacten voldoen aan de voorwaarden die je in je segment hebt ingesteld, ze automatisch deel gaan uitmaken van dat segment.

Als je op zoek bent naar een soortgelijke functie als de “statische segmenten” van MailChimp, dan raad ik je aan je contacten te taggen en vervolgens een segment te maken op basis van die tag. Door een tag aan je contacten toe te voegen, wijs je ze een stukje “statische” informatie toe. Vervolgens worden alleen contactpersonen die die tag hebben aan je segment toegevoegd.