Activecampaign heeft de laatste jaren een transformatie gemaakt naar CXA tool: Customer Experience Automation Platform. In mijn ogen het beste marketing automation platform voor het klein MKB in zowel B2B als B2C.
In dit artikel ga ik dieper in op het gebruik van Activecampaign als een marketing automation platform. Weet dat Activecampaign ook een CRM functionaliteit heeft en handige sales tools. Dat wordt in een ander artikel besproken.
Inhoudsopgave
- Samenvattend
- Prijzen Activecampaign
- Reviews
- Bedrijven die Activecampaign gebruiken
- Activecampaign partners
- Advies
- Deep dive Activecampaign
- Native Activecampaign integraties
- Activecampaign handleidingen
- Meest gestelde vragen over Activecampaign
- Ontwikkelen van een nurture campagne in Activecampaign
Samenvattend
Activecampaign is het meest uitgebreide marketing automation platform in zijn prijsklasse. Voor een bedrag van 190 euro per maand (5000 contacten) krijg je een volwaardig MA platform dat niet alleen voor B2C maar ook voor B2B is in te zetten. Wat je krijgt aan marketing automation functionaliteiten is dicht tegen HubSpot niveau aan.
Het is goed te koppelen met de meeste bekende CRM en e-commerce platformen. Sinds maart 2023 is het CRM en sales automation gedeelte los gekoppeld en voor 49 dollar per maand (vanaf) los erbij te nemen.
Pluspunten
- Goed werkende en uitgebreide marketing automation builder
- Uitgebreide (custom) rapportages
- Gebruiksgemak
- Goed email deliverability
- Toegang tot webhooks en uitgebreide API
Minpunten
- Voor advanced automation taken heb je toch nog Zapier nodig
- Beperkt aantal native integraties. Grootste deel is via Zapier
- Geen gratis versie
- CRM functionaliteit is niet sterk
Prijzen Activecampaign marketing (04-05-2023)
Prijzen Activecampaign Sales (04-05-2023)
Reviews ActiveCampaign
ActiveCampaign staat al 3 jaar bij de beste marketing automation software in de jaarlijkse Emerce 100. Een beoordeling door beslissers, werkzaam op het gebied van online marketing, ICT en e-business.
G2 rankt ActiveCampaign rechts bij de leaders en high performers met een rating van 4,5.
Bedrijven die Activecampaign gebruiken
Met meer dan 180.000 klanten wereldwijd zijn er flink wat Nederlandse bedrijven die ActiveCampaign gebruiken voor hun marketing. Voorbeelden zijn V&D, Pretpark Slagharen, de EO en tal van andere bedrijven. Hier vind je een overzicht van Nederlandse bedrijven die gebruikmaken van ActiveCampaign.
Activecampaign partners
Hebben al deze bedrijven ActiveCampaign zelf ingericht? Nee, daarvoor zijn er tal van bureaus en specialisten die het inrichten maar ook het beheer voor je kunnen doen.
Met een ActiveCampaign partner weet je zeker dat jouw ActiveCampaign goed werkt en jij je tijd kan besteden aan waar je echt goed in bent.
Bekijk het overzicht van de beste ActiveCampaign bureaus en zelfstandige specialisten in Nederland.
Advies
Mijn advies zou zijn: Probeer het eens gratis uit en ontdek wat ActiveCampaign voor jou kan doen.
Deep dive in Activecampaign
Het is belangrijk om te begrijpen hoe de verschillende onderdelen binnen Activecampaign samen werken.
Hoofdmenu
Het hoofdmenu bestaat uit de volgende onderdelen: Contacts, Campaigns, Automations, Deals, Lists, Forms en Reports. Ik zal ze hieronder kort behandelen.
Lists en Contacts
Lists en Contacts bevatten alle contacten waarbij je Contacts kan zien als de hoofdlijst waar je alle details en leadscore kan zien. Contacts is een andere weergave van Lists. Beide worden gevoed door:
- Nieuwe contacten via formulieren
- Nieuwe contacten via imports
- Nieuwe contacten via externe koppelingen
Lists zijn afzonderlijke lijsten van contacten die je kan gebruiken voor nurture campagnes. Binnen een lijst kan je weer segmenten aan maken.
Leadscoring
Leadscoring gaat binnen Activecampaign op twee manieren:
- Via Manage Scoring onder Contacts
- Als Automated Tasks onder Automation
De scoring rules onder Manage Scoring kunnen maar 1-malig worden uitgevoerd en zijn bruikbaar voor fit scoring (bijvoorbeeld 10 punten voor CEO functie titel). De scoring rules onder Automations kunnen onbeperkt worden uitgevoerd en zijn bruikbaar voor engagement scoring (bijvoorbeeld 2 punten voor elke email open).
Leasdscoring via Contacts | Leadscoring via Automations |
De scores onder Automations koppel je aan een scoresheet onder Contacts, zodat je over de volledige linie scores kan bijhouden. Daarnaast kan je meerdere scoresheets maken voor verschillende buyer persona’s of product/klant groepen.
De leadscores worden per scoresheet weergegeven onder Contacts. Daar kan je ook terugvinden hoe de leadscore is opgebouwd.
Campaigns en Automations
Campaigns en Automations zijn de onderdelen waar je e-mail campagnes ontwikkeld en beheert. Onder Campaigns ontwikkel je 1-malige e-mail campagnes zoals een nieuwsbrief of productmailing. Onder Automations bouw je e-mail nurture campagnes. Activecampaign heeft verschillende type campagnes:
- Standard – Voor het versturen van je periodieke nieuwsbrief.
- Automated – E-mail nurture campagnes
- Auto responder – Drip campagnes
- RSS triggered – Wanneer je een nieuw blogartikel op je website publiceert wordt hiermee automatisch een e-mail gestuurd naar een lijst om het nieuwe blogartikel te promoten.
- Date based – E-mails die verstuurd worden op basis van een specifieke datum. Bijvoorbeeld iemands verjaardag.
- Split Testing – Mogelijkheid om A/B testen uit te voeren op e-mails
Meer over Automations
Automations zijn alle taken die het systeem automatisch kan uitvoeren. Contacten uitschrijven bij bepaald (niet-)gedrag, lead scoring toepassen, tagging toepassen, etc. Activecampaign heeft voor het gemak een uitgebreide lijst met standaard taken aangemaakt die je kan gebruiken.
Forms
Onder Forms maak je je formulieren. Je kan kiezen uit inline formulieren en miniforms (floating bar, floating box of modal). Aan een formulier koppel je acties en integreer je heel gemakkelijk in je website.
E-mails
E-mails maak je tijdens het ontwikkelen van je campagnes. Je reeds gemaakte e-mails kan je direct benaderen via Automations > Manage Messages.
Voor je e-mail kan je kiezen uit 30 templates of je eigen template ontwikkelen (build from scratch). Als je al een kant-en-klare html template hebt, kies je voor Build From Scratch en vervolgens Custom HTML. In een dubbel scherm kan je dan je HTML code plakken en vervolgens de tekst aanpassen en personalisatie toevoegen.
Deals
Activecampaign CRM bevat ook een simpel CRM systeem waarmee je de opportunities die uit de leads voortkomen komen bijhoudt en vervolgacties kan plannen en uitvoeren. Verwacht geen Salesforce maar voor een standaard sales driven CRM is het goed bruikbaar.
Reports
De rapportages module toont alle cijfers van je e-mailcampagnes. Van elke losse e-mail campagne en nurture campagne kan je uitgebreid detail rapport bekijken en downloaden.
Daarnaast is er nog het rapportage onderdeel Deals waarin je de verkoopfunnel kan bekijken.
Native Activecampaign integraties
Activecampaign kan koppelen met meer dan 800 oplossingen. Een deel hiervan is native en loopt niet via Zapier. Hier vind een overzicht van alle native integraties die Activecampaign aanbiedt.
ActiveCampaign handleidingen
Als gebruiker van ActiveCampaign heb je altijd wel een vraag over hoe een functionaliteit in ActiveCampaign werkt. Of je wilt best practices weten over ActiveCampaign? Ik heb alle handleidingen en video’s van ActiveCampaign op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee!
Meest gestelde vragen over Activecampaign
Heb je die brandende vragen over ActiveCampaign en kan je daar geen duidelijk antwoord op vinden? Niet getreurd. We hebben ze hier voor je een op een rijtje gezet.
Ontwikkelen van een nurture campagne
Voordat je een nurture campagne gaat maken moet je een aantal dingen al gereed hebben. Voor deze campagne houden we het simpel:
- Kennis document gehost op een eigen server omdat Activecampaign geen assets bibliotheek heeft
- E-mails voor de campagne
- Simpel leadscore model
- Trackingcode op de website
- Webformulier met de velden die je wilt gebruiken
Lijst aanmaken
Voor het behoud van overzicht in je contacten is het raadzaam om nieuwe contacten direct in een lijst op te nemen. Maak een lijst aan onder Lists met een descriptieve naam.
Formulier ontwikkelen
Ga vervolgens naar Forms en ontwikkel je formulier. Als actie selecteer je “Subscribe to List”en selecteer je de lijst die je net hebt aangemaakt. Je kan meerdere acties koppelen als dat nodig is.
De formulieren bouwer is simpel in gebruik en bied je genoeg mogelijkheden om het formulier aan je eigen stijl aan te passen.
WordPress plugin
Activecampaign biedt meerdere mogelijkheden om je formulier in je website te integreren. Heb je een WordPress website gebruik dan de plugin voor naadloze integratie van het webformulier.
In de WordPress plugin kan je ook direct website tracking aanzetten. De tracking code wordt dan automatisch op al je website pagina’s gezet. De plugin bied je ook een direct overzicht van alle beschikbare Activecampaign formulieren met een preview en de bijbehorende shortcode.
Campagne type selecteren
Onder Campaigns bouw je de campagnes. Je start door een campagne type te selecteren uit de zes mogelijkheden. Voor een nurture campagne kies je Automated.
Startpunt bepalen
In een nieuw venster moet je vervolgens aangeven wat het startpunt is van de campagne. Begin met Submits a Form om een campagne te starten nadat iemand een formulier heeft ingevuld of Subscribes als je het koppelt aan een lijst.
Zoals reeds gezegd is het onderdeel Automations bedoeld om alle geautomatiseerde taken te maken en te beheren. Daarom ook zo’n grote lijst met startpunten: Het doorzetten van een lead naar CRM gaat via een Automations. Ook leadscoring op opens,clicks of page visits gaat via Automations. Denk verder aan: Het verplaatsen van leads naar andere lijsten, het plaatsen van tags of het sturen van notificaties naar personen of externe applicaties.
Omdat je uiteindelijk met redelijk wat Automations zal gaan werken is het belangrijk dat je duidelijke titels en omschrijvingen gebruikt zodat jij en je collega’s snel kunnen zien waarvoor een bepaalde Automations gebruikt voor wordt.
Het bouwen van je campagne
Elke Automation bouw je op een canvas die ook bekend is uit andere MA systemen. Zoals je ziet staat bovenaan met welke actie de Automation start. Hier staat de door jouw net gemaakte Automation.
Volgende stap is om vanuit het Actions menu de elementen op de canvas te slepen en een campagne te bouwen. Zoals je ziet heb je een grote hoeveelheid aan mogelijke acties:
- Sending options – Versturen van e-mail, SMS of notificatie via e-mail
- Conditions and workflow – Allerlei acties zoals Wait, If/Else, Go to, andere Automations straten of stoppen etc.
- Contacts – Toevoegen of verwijderen van een contact uit een lijst, toevoegen of verwijderen van een tag, aanpassen van de leadscore.
- CRM – Allerlei taken die te maken hebben met sales. Hiermee zet je ook MQL leads door naar het interne CRM systeem
Sleep de actie “Send Email” op de canvas en klik vervolgens op Create E-mail als je nog geen e-mails hebt aangemaakt.
Maken van een e-mail
Zoals gezegd kan je kiezen uit verschillende templates of je eigen HTML code gebruiken. Je kan personalisatie toepassen en op basis van condities bepaalde content tonen.
Verder moet je een aantal belangrijke opties aan of uit zetten:
- Open/Read Tracking – Bijhouden van of email geopend/gelezen worden. Met een automation kan je hier punten aan toekennen.
- Link Tracking – Bijhouden of een links in een e-mail worden geklikt. Met automation kan je hier punten aan toekennen.
- Reply Tracking – Bijhouden wie een e-mail terugstuurt. Met automation kan je hier punten aan toekennen.
- Google Analytics – Geef de e-mail een naam waaronder deze is terug te vinden in Google Analytics.
Overige acties toevoegen
Vervolgens voeg je de overige acties toe die wilt gebruiken zoals een wacht actie, een if/else conditie en het toevoegen van een tag als de contact de gehele campagne heeft doorlopen.
Eindresultaat: Je eerste nurture campagne in Activecampaign
Onderstaand het eindresultaat van het bouwen van een kleine nurture campagne met een if/else conditie.
Conclusie
Activecampaign is qua marketing automation een goed ontwikkeld systeem. Het maken van een campagne, scoren van leads, tagging en segmenteren van je contacten is goed doordacht.
Het ontwikkelen van e-mails is een van de fijnste die ik ken. Ook de instellingen zijn uitgebreid.
Specifiek MA onderdelen zoals progressive profiling, goed inzicht in score en fase van de leads (BoF, MoF, ToF, MQL, SQL) is er niet of niet optimaal, maar dat hoeft in principe geen gemis te zijn.
Ook is het systeem te koppelen met talloze externe applicaties via Zapier zodat je ook uit andere systemen contacten kan importeren/synchroniseren en gebruiken in nurture campagnes of voor je andere e-mail campagnes.
De indeling is even wennen maar met wat leeswerk en experimenteren heb je het redelijk snel door.
Zelf uitproberen of meer weten?
Activecampaign biedt een gratis 14 dagen proef aan waarmee je heel goed zelf kan ervaren hoe makkelijk Activecamapgin werkt. Gebruik dit artikel om een campagne te ontwikkelen.
Heb je hulp nodig met Activecampaign?
Neem dan vrijblijvend contact me op zodat we samen kunnen kijken hoe je het maximaal kan halen uit Activecampaign.
Reacties door Marten Hoekstra