Een 2-weg integratie met je CRM is een van de belangrijkste koppelingen voor je marketing automation platform:

  • Hot leads worden vloeiend het CRM ingeschoten en gekoppeld aan de juiste salespersoon om op te volgen.
  • Sales heeft direct inzicht in het profiel van elke lead of contact dat beschikbaar is je marketing automation platform (MAP).
  • Alle data in CRM is ook beschikbaar in je MAP om campagnes op te voeren en te gebruiken in workflows. Geen handmatige import en exports!
  • Mogelijkheid tot closed loop reporting en inzicht in wat je marketing inspanning daadwerkelijk opleveren.

Maar waarom zou je integreren als je ook voor een MAP kan kiezen waar al een CRM in zit en Platformen als Hubspot, Sharpspring en Activecampaign hebben hun eigen CRM maar kunnen ze de strijd aan met Pipedrive, SugarCRM of Salesforce?

In dit artikel wil ik dieper ingaan op het CRM van Activecampaign.

Wil je gelijk het antwoord weten? Het CRM in Activecampaign is uitermate geschikt als je een simpel en doeltreffend CRM zoekt voor het beheer van je sales activiteiten. Wil je meer, dan kan je met integraties het makkelijk uitbreiden.

De combinatie van CRM met marketing automation maakt een breed scala aan sales automations mogelijk die het werk van sales een stuk makkelijker en efficiënter maakt.

Het CRM van Activecampaign heeft een focus op deals en het automatiseren van sales gerelateerde activiteiten. Is dit te minimaal voor je maar wil je wel Activecampaign gebruiken? Geen probleem, Activecampaign heeft native integraties met 50+ CRM platformen.

Waarom marketing automation en CRM?

Het creëren van een consistent en duidelijk salesproces is key voor elke organisatie. Een CRM is hierin de basis. In combinatie met marketing automation is het de sleutel tot betere conversie van leads naar klanten en het voorkomen dat sales kansen verloren gaan.

Een goed werkend CRM stelt je in staat om:

  • Alle contacten en interactie met je klanten, prospects en leads te organiseren en gestructureerd vast te leggen.
  • Belangrijke contacten of sales kansen automatisch prioriteit te geven zodat het niet uit het oog verloren wordt.
  • Je verkoopproces vast te leggen en te beheren.
  • Je tijd optimaal te besteden door het toepassen van lead prioritering en contactbeheer.
  • Verbeteren van sales processen door diepgaand inzicht met rapportages en dashboard.
  • Tijd te besparen door het automatiseren van vaak terugkerende taken.

Activecampaign CRM

Met het Activecampaign CRM (Deals CRM genoemd) houd je controle over de groei van je bedrijf door deals te volgen van start tot closed/won.

  • Via campagnes communiceer je met je contacten.
  • Met automations heb je controle over alle processen en contactmomenten.
  • Met het CRM organiseer en sorteer je lopende deals en kan je makkelijk taken, notities, en e-mails met je prospects en klanten plannen en registreren.

Door je verkoop en marketing contactmomenten met de klant/lead in een zogeheten pipeline te plaatsen en te automatiseren, ontstaat er een natuurlijke flow voor je (potentiele) klant, en verhoog je de efficiëntie van je sales teams.

Activecampaign CRM bestaat in de kern uit 5 onderdelen die ik hieronder verder ga bespreken:

  • Pipelines
  • Stages
  • Deals
  • Automations
  • Tasks

Niet van het lezen? Bekijk dan onderstaande video (sorry van de muziek).

Pipelines

Een sales pipeline zijn de stappen die je neemt om van een potentiële klant een betalende klant te maken. Een sales pipeline geeft je inzicht in wat er in de ‘pijplijn’ zit: Hoeveel openstaande deals heb je, welke deals vragen nu om aandacht en wat is de win-verwachting? Deze informatie is cruciaal voor sales om op te kunnen sturen.

Een pipeline is een vooraf gedefinieerde reeks van stages waarmee je het verkoopproces inzichtelijk maakt en kan bijhouden. Bijvoorbeeld een verkoopproces voor de verkoop van advertenties, of het verkopen van een abonnement, of een voor het opvolgen van bestaande klanten om te proberen ze te upsellen.

Lees meer over het gebruik van pipelines in ActiveCampaign

Stages

Stages zijn de stappen in je sales pipeline of verkoopproces. In Activecampaign worden ze in kolommen weergegeven. Naarmate een deal vordert, schuift deze van links naar rechts door de stages.

Wanneer je een nieuwe pipeline aanmaakt, worden er in Activecampaign standaard 3 stages aangemaakt: To contact, In contact, en Follow Up. Je kunt makkelijk extra stages toevoegen en de standaard stages aanpassen. Er is geen limiet aan het aantal stages in een pipeline.

Lees meer over het gebruik van stages in Activecampaign

Deals

Een deal is binnen Activecampaign een object waarin je de belangrijkste gegevens van een mogelijke verkoopkans vastlegt. Een deal is gekoppeld aan een pipeline en volgt de stages daarin. Een deal bevat verder een gekoppelde contactpersoon en account. Wat kan je met deals:

  • Geavanceerde zoekcriteria opgeven
  • Custom velden toevoegen aan deals
  • Round robin toewijzing van deals aan sales
  • Meerdere weergaven en handige notes
  • Automatisch aanmaken van deals middels automations

Automations

Automations zijn workflows waarmee je terugkomende taken kan automatiseren. Dit kan echt van alles zijn: Het sturen van een serie emails naar klanten, automatisch aanpassen van contactdata, sales informeren over hot leads en ga zo maar verder.

Het bijzondere van Activecampaign is dat sales deze automations voor hun eigen gewin kan inzetten. Denk aan alerts als specifieke accounts de website bezoeken.

Tasks (Taken)

Taken zijn de activiteiten waaraan je als sales prioriteit moet gegeven. Binnen Activecampaign beheer je alle taken gemakkelijk vanaf 1 plek. Tasks bestaat uit:

  • Task Manager voor contacten en deals: Een filterbare map van alle voltooide en onvoltooide toegewezen taken.
  • Task View Pipeline Filter: Een filter op een pipeline zodat je per deal komende, te laat, geplande en niet-toegewezen taken ziet.
  • Activity Feed: Bekijk alle activiteiten gekoppeld aan een lead, waaronder geopende en bekeken e-mails, bezochte landingspagina’s en automatiseringen waar ze momenteel deel van uitmaken.
  • Add Task Deal Action: Een automation actie om een Deal taak toe te wijzen een specifieke Deal.
  • Complete Task Deal Action: Een automation actie om ofwel de volgende taak of alle taken voor een bepaalde deal als voltooid te markeren.
  • Een automation laten starten als een taak voltooid is.

Hoe verschilt het ActiveCampaign CRM van andere CRM?

Belangrijkste verschil zit in de directe koppeling met het marketing automation deel van Activecampaign. Je kunt nu je verkoopprocessen automatiseren op basis van de interactie die leads en klanten met je marketing- en sales uitingen en website hebben. En dit inzicht in de interactie van contacten met je bedrijf en marketing activiteiten stelt je in staat de focus van je berichtgeving te verfijnen op basis van hun interesses en mate van betrokkenheid.

Meer weten over Activecampaign en CRM?