De meesten onder ons kennen ActiveCampaign als het ondergeschoven kindje in email marketing achter Mailchimp. Maar die jaren zijn allang voorbij. Waar Mailchimp de slag heeft gemist wat betreft email marketing automation, neemt ActiveCampaign een stevige 2e plek in als meest gebruikt marketing automation platform.
Er zijn een aantal redenen aan te wijzen waarom het product zo’n stevige groei doormaakt:
Copy from the Best (HubSpot)
Direct maar in mijn ogen het belangrijkste argument. Naast het overnemen van belangrijke nieuwe features van HubSpot (denk custom objects, sequences, ads, chatbot, webpage personalisatie, etc) is ook de kennisbank en support community heel erg sterk. Zelfs de ActiveCampaign University is er.
Het viel me op een gegeven moment op dat als HubSpot kwam met een nieuwe feature zoals custom object en chatbot, niet lang daarna kwam ook Activecampaign met een vergelijkbare functionaliteit.
Helemaal niks verkeerd mee. Zeker omdat sommige van de overgenomen features (zoals website personalisatie), door verdere doorontwikkeling, tot de beste in de markt behoort.
“Beter goed geleend, dan slecht bedacht”.
Prijs
ActiveCampaign heeft duidelijk gekozen voor een ander marktsegment dan HubSpot en focust zich op solo, mkb en mkb+. Waarbij het CRM gedeelte niet moet worden onderschat. Er zijn bedrijven die hiervoor ActiveCampaign kiezen. Weet dat er een ongelimiteerd aantal sales seats in de licentie zit.
Product
ActiveCampaign noemt zich het #1 Customer Experience Automation Platform. Een nieuwe categorie (zijn ze de enige in denk ik) die zowel B2C, B2B en e-commerce aanspreekt.
Kijkend naar de nieuwe features en verbeteringen die ze uitbrengen, lijkt er toch een focus op B2B markt:
- 1:1 emails- Sequences in HubSpot en een vereenvoudigde versie van sales automation tools zoals Outreach en SalesLoft.
- Custom objects – Vind je alleen terug in enterprise marketing automation platformen zoals Eloqua, Pardot en HubSpot Enterprise.
Het product wordt continue doorontwikkeld waarbij er goed wordt geluisterd naar de gebruikers. Het hele platform en zeker de nieuwe email designer zijn makkelijk in gebruik. Tuurlijk er zijn nog tal verbeteringen mogelijk, maar voor het geld dat je maandelijks betaald vind je geen ander vergelijkbaar marketing automation platform.
Daarnaast is er een grote hoeveelheid aan direct bruikbare integraties beschikbaar, waaronder met bekende CRM platformen zoals Salesforce, Dynamics 365 en zelfs HubSpot. Een addertje onder het gras: Bij veel is het verkapt een zapier koppeling, maar zonder zapier kan je eigenlijk toch niet als het maximale uit ActiveCampaign wilt halen.
Promotie
ActiveCampaign doet veel aan promotie onder partners en affiliate marketing. Je ziet dat dit heel erg sterk helpt in de groei en bekendheid in de markt. Promoten partners en affiliates dan alleen om de inkomsten die ze hieruit genereren? Soms wel en soms niet, weet dat elk SaaS product een verdienmodel heeft voor partners dat kan oplopen tot 30% van het maandelijks bedrag dat je al klant betaald.
In mijn optiek is ActiveCampaign het het beste email marketing automation platform in hun prijs categorie.
Concurrentie
En daarmee kom je ook tot het laatste punt. In de markt zijn er niet veel email marketing automation platformen met de bekendheid en reikwijdte als ActiveCampaign.
- HubSpot heeft de Marketing Hub Starter, maar dat is toch een uitgeklede versie van Activecampaign.
- Klaviyo misschien? Zeker een stevige concurrent op het B2C vlak. Maar minder op B2B.
- Sharpspring? Is behoorlijk weggevallen, door tegenvallend product en gebrek aan doorontwikkeling.
Starten met marketing automation?
Heeft dit artikel je warme gemaakt voor ActiveCampaign? Maar heb je mogelijk toch nog vragen? Of wil je een vergelijk maken? Schroom dan niet om contact op te nemen. Ik vind het altijd leuk om mensen te helpen het beste te halen uit hun (toekomstige) marketing automation platform.
1 Pingback