CDP’s en marketing automation software verzamelen klantgegevens, automatiseren processen en verhogen de efficiëntie, maar ze hebben ook kenmerken die ze van elkaar onderscheiden.

Customer data platforms en marketing automation software zijn hulpmiddelen die marketeers helpen de klantervaringen te verbeteren, maar ze zijn niet hetzelfde.

Marketing automation tools geven bedrijven veel mogelijkheden, zoals het automatiseren van marketingcommunicatie en het verbeteren van campagnes, wat de ROI kan opdrijven.

Terwijl marketing automation bedrijven veel voordelen biedt, kunnen customer data platforms (CDP’s) organisaties naar een nog hoger niveau tillen met klantinzichten door de data vanuit verschillende databronnen te combineren.

Hier zijn de belangrijkste verschillen tussen customer data platforms en marketing automation systemen.

Customer data platform

CDP zijn Saas oplossingen die klantinformatie uit meerdere bronnen verzamelt ( zoals geëxporteerde bestanden, of gegevens uit real-time toegang via API’s en microservices) en deze in één uniform platform presenteert. CDP’s brengen ook klantinformatie uit CRM’s, ERP’s, verkoop-, marketing- en andere systemen samen, om één echt 360 graden klantbeeld te maken.

Op zichzelf staande CDP producten zijn onder meer Squeezely, BlueConic en ThunderHead. De meeste CRM vendors hebben een eigen CDP in het productportfolio, zoals Microsoft, Oracle, Adobe en Salesforce.

Lees het artikel van segment voor een diepe analyse.

Voordelen van een customer data platform

Een CDP geeft een vollediger inzicht in de klant dan andere software, omdat het data silo’s doorbreekt, klantgegevens verenigt zodat verschillende bedrijfsafdelingen eenzelfde klantbeeld ziet. Met dit klantbeeld en een CDP heeft een bedrijf niet alleen de data maar ook de tools om klanten een persoonlijke en relevante klantervaring te bieden en direct de support en service optimaal af te stemmen op de behoefte. CDP’s maken real-time analyse van gegevens mogelijk, die bedrijven kunnen gebruiken om te voorspellen wanneer klanten klaar zijn voor een aankoop.

customer-data-platform-single-customer-view

Marketing automation

Marketing automation zijn saas oplossingen die bedrijven in staat stelt klanten geautomatiseerde berichten te sturen via e-mail, websites, sociale media en tekstberichten. Bedrijven gebruiken marketing automation om repetitieve taken uit hun workflows te minimaliseren en daarmee ook direct de efficiëntie te verhogen.

Er zijn vele soorten marketing automation tools, zoals account-based marketingsoftware, analytics voor klantenrelatiebeheer, campagnebeheer, leadbeheer, e-mailmarketing en marketing ROI.

De meeste CRM vendors hebben hun eigen native marketing automation oplossing. Denk bijvoorbeeld aan Salesforce Pardot, Oracle Eloqua, Adobe Marketo en Microsoft 365 Marketing. Marketing automation HubSpot heeft zijn eigen CRM oplossing ontwikkeld.

Voordelen van marketing automation

Marketing automation software komt zowel B2B als B2C bedrijven ten goede. Beide soorten bedrijven kunnen marketing automation gebruiken om marketingmateriaal actueel te houden en het af te leveren bij de juiste klanten die er waarschijnlijk op zullen reageren. B2C bedrijven profiteren misschien wel het meest van marketing automation omdat ze hun berichten aan meer klanten kunnen personaliseren dan zonder.

Hulpmiddelen voor e-mailmarketing kunnen bedrijven helpen bij het segmenteren van klanten en bij het leveren van aanbiedingen aan kleinere groepen klanten op basis van hun campagnedoelstellingen of hun omzetdoelstellingen voor dat gebied. Bedrijven kunnen hun e-mail marketing lijsten segmenteren op basis van verschillende demografische gegevens, zoals beroep, leeftijd, aankoopgeschiedenis en geografische locatie. Dit helpt om de juiste informatie bij de juiste mensen te krijgen. Organisaties kunnen e-mailmarketing platforms, zoals Mailchimp of HubSpot, gebruiken om klantgegevens te verzamelen en op te slaan, en die dan gebruiken voor klantsegmentatie.

CDP’s vs. marketing automation systemen

Hoewel veel bedrijven marketing automation systemen gebruiken, kunnen ze overwegen ook CDP’s te integreren om personalisatie en organisatie brede inzichten te gebruiken voor analyse en marketing campagnes. Hier zijn een paar van de belangrijkste verschillen tussen CDP’s en marketing automation systemen.

  • CDP’s koppelen data uit verschillende bronnen samen zoals web, social media, klantprofielen en contactcenter. Marketing automation verzamelt data primair van website, e-mail en data uit het gekoppelde CRM.
  • Marketing automation kan via web en e-mail een gepersonaliseerde ervaring geven aan klanten en campagnes uitrollen. Een CDP gaat hier veel verder in. Een CDP kan over veel meer kanalen een real time gepersonaliseerde ervaring leveren en gegevens uit de verschillende databronnen gebruiken om de klant te herkennen en de ervaring daaraan aan te passen.
  • De implementatie van een CDP vraagt wel meer van een organisatie dan marketing automation.