Er zitten voor- en nadelen aan zowel het bouwen (‘Build’) als kopen (‘Buy’) van een CDP. Welke optie het meest geschikt is voor jouw bedrijf hangt af van je eisen, je ervaring van werken met data, de vaardigheden binnen je team, de beschikbare resources en de bestaande systemen.

In deze blog gaan we dieper in op het kopen versus bouwen van je CDP zodat je nog beter kan bepalen wat het meest geschikt is voor jouw situatie.

Voordelen zelf CDP bouwen

Als je organisatie kennis en ervaring heeft in het bouwen van infrastructuur voor klantgegevens, zijn er voordelen aan het bouwen van je eigen Customer Data Platform.

  • Je kan een platform bouwen dat helemaal op jouw omgeving is afgestemd. Je kunt de opzet en invulling bepalen en er voor zorgen dat het optimaal samenwerkt met je bestaande architectuur.
  • Je bent baas over het door ontwikkeltraject van je CDP en niet afhankelijk van een product roadmap opgesteld door een leverancier.
  • Een custom build CDP heeft over de langere termijn een lagere Total Cost of Ownership.

Nadelen eigen CDP bouwen

Naast voordelen zitten er ook een aantal nadelen aan het zelf bouwen van een CDP.

  • Het ontwikkeltraject is lang. Zelfs met gedegen kennis en ervaring is het zelf ontwikkelen van een Customer Data Platform op z’n best een project van 6-12 maanden. Zonder de kennis en ervaring kan dit oplopen naar 1,5 tot 2 jaar. Bij zo’n lang termijn project zijn er risico’s waar je rekening mee moet houden. Denk aan personeelsverloop, verschuivingen in organisatorische prioriteiten, en budgetbeperkingen. Eindgebruikers die aanvankelijk om het platform vroegen krijgen misschien pas een jaar of langer toegang tot een oplossing.
  • Zelf een CDP ontwikkelen vraagt veel van je IT afdeling en developers. Een goede samenwerking en afstemming is cruciaal om bijvoorbeeld de juiste API koppelingen te ontwikkelen. En vergeet niet een goede gebruikersinterface.
  • Daarnaast zijn het vaak de senior teamleden die de benodigde ervaring hebben met je bestaande architectuur en dus nodig zijn bij de bouw van het CDP, en niet beschikbaar zijn voor andere projecten.
  • Na livegang is borging van de doorontwikkeling belangrijk. Nieuwe verzoeken van eindgebruikers, overheidsreguleringen of veranderingen in de markt kunnen de eisen mbt het CDP drastisch veranderen.
  • Onderhoud en support van je CDP is even belangrijk. Zaken als doorontwikkeling, onderhoud en beveiliging moeten gewaarborgd worden.
  • Je zult ook moeten nadenken in hoeverre een eigen gebouwd CDP toekomstbestendig is en niet snel door de technologische ontwikkelingen wordt ingehaald.

Buy of Build? Stel jezelf deze vragen

Hieronder vind je een paar afwegingen die je helpen bij de keuze Buy of Build.

Hoe ziet je bestaande infrastructuur eruit?

Je bestaande infrastructuur kan een belemmerende factor zijn bij het implementeren van een CDP. Een custom build CDP geeft je dan meer vrijheid maar betekent wel dat je organisatie daarop ingericht moet zijn.

In veel gevallen kun je ook kiezen voor een middenweg waarbij een deel van de gevraagde CDP functionaliteiten wordt gerealiseerd door SaaS oplossingen (denk aan orchestratie of analyse) en het overige deel door intern ontwikkeld wordt (denk aan het data lake).

Wat moet het CDP opleveren?

Als je concurreert in een volwassen markt is het waardevol om je te onderscheiden door het leveren van de beste klantervaring. Een CDP helpt je hierbij. Kijk naar je huidige infrastructuur en bepaal welke oplossing je hierbij over de lange termijn het beste helpt.

Als je in een opkomende markt actief bent is snelheid om op de markt te komen belangrijk. Hoe sneller je een levensvatbare oplossing kunt implementeren, hoe sneller je resultaten kunt beginnen te leveren. Een SaaS CDP is dan vaak de beste keuze.

Wat zijn de beschikbare resources en kennis?

Sommige organisaties kiezen consequent voor het bouwen van hun eigen oplossingen. Zo kiezen veel techbedrijven voor een custom build CDP om zo 100% te kunnen aansluiten op hun eigen processen. Deze organisaties hebben ook de middelen en processen om dit te kunnen doen.

Als je de middelen en processen niet hebt is het geen goed idee om te kiezen voor het zelf bouwen van een CDP. Bij een zelfbouw CDP moet je intern de kennis en expertise verzamelen of samenwerken met een partner die je hierin kan voorzien.

Een SaaS CDP oplossing geeft je dan de combinatie van technologie en expertise die je niet in huis hebt. Daarnaast krijg je er uitgebreide customer service en succes managers bij, die je helpen om het CDP optimaal in te zetten.

Wat zijn de onderhoudskosten?

Een custom build CDP heeft als voordeel dat je volledig eigenaar bent. Maar je zult het systeem wel zelf moeten onderhouden wat extra kosten met zich meebrengt. Vergeet dus niet je investeringen in onderhoud en ondersteuning mee te rekenen bij het berekenen van de TCO.

Kies je een kant-en-klaar CDP, dan ben je verzekerd van customer service, continue doorontwikkeling en een solide en betrouwbaar platform. Het is allemaal in de prijs inbegrepen.

Wat zijn je CDP time-to-market eisen?

Zoals eerder opgemerkt, is er een aanzienlijk tijdsverschil tussen het zelf bouwen en kopen van een CDP platform. Als je in een snel ontwikkelende industrie opereert met een hoge mate van concurrentie, kan je moeilijk 6 tot 12 maanden uit trekken voor een op maat gebouwd CDP.

Als je je CDP snel gebruiksklaar moet hebben, is SaaS de beste optie. Met een Saas CDP kan je binnen 90 dagen operationeel zijn. Naast de Saas oplossing ontvang je ook een gestandaardiseerd onboarding proces en kunnen ze je helpen met de implementatie en integratie. Door de uitgebreide ervaring bij andere klanten kunnen ze je wijzen op mogelijke obstakels of best practices.

Gartner suggereert dat, als een commerciële oplossing aan 80% van je eisen kan voldoen, je zou moeten overwegen jezelf veel tijd en moeite te besparen door met deze aanbieder in zee te gaan.

Hoeveel zal je CDP globaal kosten?

SaaS/PaaS prijzen zijn (meestal) voorspelbaar en transparant. Je weet of de prijs vast is of dat hij gebaseerd is op bijvoorbeeld het aantal maandelijkse gebruikers. Onderzoek altijd goed hoe de leverancier prijzen kan aanpassen, zodat je een volledig beeld krijgt.

Een op maat gemaakte CDP is het tegenovergestelde. De kosten zijn in te schatten, maar zelden voorspelbaar. Er is een algemeen heersende overtuiging dat een op maat gemaakte CDP zichzelf na verloop van tijd zal terugbetalen. Dat is vaak waar, maar hangt altijd af van hoe je de kosten berekent. De werkelijke kosten van een op maat gemaakt systeem zijn pas echt goed in te schatten als je precies weet wat je nodig hebt.

Integratie en koppelingen

Veel werk bij het inzetten van een CDP zit in het verzamelen van de data. Denk hierbij aan het identificeren van de verschillende bronnen, het inzichtelijk maken van de beschikbare data, beslissen welke elementen opgenomen moeten worden, en bepalen hoe de data tot een bruikbaar klantprofiel te vormen. Dit werk is hetzelfde of je nu bouwt of koopt.

Kies je voor een SaaS CDP dan kan de leverancier hierin helpen met use cases of best practices.

Wat kunnen je huidige systemen al?

Veel organisatie hebben al systemen met functionaliteiten die ook in een CDP zitten. In deze situaties zullen de meerkosten om bestaande systemen uit te breiden lager zijn dan de kosten van het toevoegen van een SaaS CDP, dat mogelijk al bestaande functionaliteiten bevat.

Checklist zelf bouwen of kopen

Gebruik onderstaande checklist als leidraad in de keuze tussen Bouwen of Kopen.

Bouw een CDP Koop een CDP
Bouwen jullie IT-oplossingen normaal gesproken intern? Ja, we hebben een intern team van developers. Nee, normaal gesproken kiezen we voor een SaaS oplossing.
Is het probleem uniek?  Als het probleem volledig uniek is en nog nooit aangepakt, moet u misschien kiezen voor bouwen. Als het probleem al eens eerder is opgelost, waarom zou u dan opnieuw het wiel willen uitvinden?
Initiële investering – Investeringen in mensen- Platform investeringen
– Onderhoud, doorontwikkeling, stabiliteit en privacy
– Tijd van de betrokken partijen
Tijd tussen de beslissing en het gebruik van de oplossing Tussen 6 en 12 maanden Rond de 90 dagen
Jaarlijkse kosten Afhankelijk van de benodigde resources voor onderhoud en doorontwikkeling. Vaststaand op basis van prijsafspraken met leverancier.
Benodigde interne competenties • IT
• Development
• Maintenance
•IT
(Vendor) lock-in Als je een CDP zelf bouwt maak je een keuze voor de lange termijn. Overstappen naar een SaaS oplossing is altijd mogelijk maar kan een flink financieel verlies betekenen. Een SaaS CDP kan makkelijker vervangen worden door een andere oplossing, ook al zal dit niet snel gebeuren.
Beveiliging Je bouwt zelf een oplossing die voldoet aan de geldende security en privacy regels. Je koopt een oplossing die voldoet aan de geldende security en privacy regels.