Er zijn meer dan 150 Nederlandse HubSpot partners te vinden in de HubSpot partner directory. Hoe vind je hierin de partner die voor jou het meest geschikt is. In dit artikel geef ik een aantal tips om dé HubSpot partner te vinden die het beste bij jou past.

Niveau HubSpot partner programma

HubSpot lanceerde het HubSpot partner tier programma in 2011 met als doel een systeem te maken dat partners erkent en beloont die hun eigen klantenportefeuille laten groeien door de verkoop van HubSpot. Dit systeem verdeelt HubSpot partners in 4 niveaus:

  • Elite
  • Diamond
  • Platinum
  • Gold

De rangschikking is gebaseerd op de waarde van de HubSpot licenties die in de laatste 12 maanden is verkocht en die doorlopend beheerd wordt. Hoe hoger beide bedragen, hoe hoger het niveau van de HubSpot partner. Voor de Elite status (Webs als enige in Nederland) is dit bijvoorbeeld €42.000 nieuwe licenties in laatste 12 maanden en minimaal €126.000 aan licenties in beheer.

HubSpot-partner-program

Hoe hoger de tier, hoe succesvoller het bureau is als het gaat om dienstverlening aan hun klanten. De tier is namelijk een goede indicator van de kennis die een bureau heeft over inbound en HubSpot, en het vermogen om klanten langdurig te helpen en samen resultaat te boeken. Een partner met Gold status heeft bijvoorbeeld gemiddeld 5 á 6 HubSpot klanten in beheer.

Omdat niveaus gebaseerd zijn op hoeveel “zaken” een bureau met HubSpot doet, hebben partners van hogere niveaus de neiging een breder scala aan diensten aan te bieden en kleinere klanten minder snel aan te nemen. Terwijl je in lagere niveaus eerder gespecialiseerde bureaus vindt.

Zoek je bijvoorbeeld een HubSpot partner voor alleen de Marketing Hub met 5000 contacten dan is een bureau met een Platinum status de beste optie.

In de HubSpot Partner Directory kun je recensies lezen van de klanten met wie ze gewerkt hebben en of ze ervaring hebben met een bedrijf uit een soortgelijke bedrijfstak. Het is tevens dé plek om een eerste partner selectie te maken. Maar lees eerst verder!

Succesrate

Als je een partner zoekt voor de Marketing Hub wil je weten welke resultaten ze voor klanten hebben behaald. Vaak kunnen ze je dit goed vertellen met waardevolle cases. Probeer hierin een case te vinden die goed bij je vraag en industrie past. Vraag ook of ze, kijkend naar jouw behoefte en doel, eenzelfde resultaat mogelijk zien. Waarom wel en waarom niet? Een eerlijk en open relatie is de basis voor elk goed partnerschap.

Consultant, uitvoerder, partner?

In het HubSpot partner overzicht vind je verschillende type partners door elkaar heen: Consultants, uitvoerders en full service partners. Bepaal voor jezelf vooraf wat je zoekt:

  • Consultant – Vaak een 1-pitter of klein bureau welke alleen adviseert en waar nodig bijspringt. Vaak op strategisch niveau.
  • Implementatie en beheer – Sterke focus op implementatie van HubSpot en het beheer.
  • Partner – Kan je ondersteunen in HubSpot maar ook zaken die hier aan gerelateerd zijn. Denk aan design, content maar ook strategie.

In het partner overzicht kan je vervolgens zoeken naar het type partner. Weet dat de meeste partners in de laatste categorie vallen.

Ervaring met de verschillende Hubs

HubSpot bestaat zoals bekend uit meerdere Hubs. De ervaring leert dat veel HubSpot partners niet alle Hubs even goed kennen. De meeste partners hebben een focus op de Marketing Hub, en zijn er veel minder partners die gedegen ervaring hebben met de Sales (CRM) en de Service Hub.

Zeker de Sales Hub is een hele andere expertise en moet je vergelijken met de implementatie en beheer van een Salesforce, Microsoft Dynamics of SugarCRM (alleen minder complex 😉).

Ook de implementatie, beheer en het customizen van HubSpot CMS is iets wat niet veel partijen goed onder de knie hebben.

Dus vraag altijd naar de ervaring, voorbeeldprojecten en uitdagingen die ze tegenkomen bij de verschillende Hubs. Als sales je op deze vragen een goed antwoord kan geven, ben je op de goede weg naar een geschikte HubSpot partner.

Ervaring in je branche en behoefte

Naast kennis van HubSpot is het fijn als de partner ook feeling heeft met je product, dienstverlening of specifiek behoefte. Gaat het om leadgeneratie, customer journey optimalisatie, webshop of account based marketing.

Extra services

Vaak is je behoefte groter dan alleen een HubSpot implementatie en beheer. Denk aan strategie, campagne ontwikkeling, design, content creatie of demand generation. Bepaal vooraf hoe je dit wilt beleggen: intern, extern via een bureau of een freelancer. Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen. We hebben dit op een rijtje gezet.

De meeste HubSpot partners komen uit de online (B2B) marketing hoek en kunnen je full service ondersteunen. Check altijd wel de ervaring met de extra services die je zoekt.

HubSpot certificering

Eerlijk? Een HubSpot certificaat halen is niet zo moeilijk: Video’s kijken, vragen beantwoorden en klaar. Elke partner heeft de certificaten op orde (zelfs verplicht vanuit HubSpot) dus dit zal het verschil niet maken. Het is juist de ervaring van werken met HubSpot die het verschil maakt tussen een implementatie én een goede HubSpot implementatie.

Een partner die zelf HubSpot gebruikt voor marketing, CRM en als website CMS heeft al een streepje voor. Vraag wel altijd of ze het écht gebruiken. Het is namelijk een eis van HubSpot dat je als HubSpot partner een licentie afneemt.

Kosten

Sluit je een licentie af via een HubSpot partner in plaats van HubSpot zelf, dan hoeft de onboarding fee van €2760 niet betaald te worden. Deze onboarding moet wel door de partner uitgevoerd worden. Hiermee wil HubSpot er zeker van zijn dat nieuwe klanten een succesvolle start maken en de kans op voortijdig opzeggen geminimaliseerd wordt.

Kortingen zijn altijd bespreekbaar. Zeker bij grote aantallen van contacten of CRM user licenties.

Weet dat elke HubSpot partner (afhankelijk van de tier) 20% van je maandelijkse abonnementskosten als bonus krijgt van HubSpot. Dit is niet bijzonder, elke marketing automation leverancier werkt met een bonussysteem voor partners.

Voorbeeldvragen voor selectie HubSpot partner

Als laatste wil ik je wat vragen meegeven die je kan gebruiken in het gesprek met Hubspot partners.

  • In welke onderdelen van HubSpot zijn jullie bedreven?
  • Bieden jullie ondersteuning voor de verschillende Hubs? Marketing, Verkoop, en Service?
  • Waar richten jullie je op? In welke gebieden zijn jullie gespecialiseerd? Implementatie, beheer, inbound marketing?
  • Hoe is jullie HubSpot pricing met gekoppelde diensten opgebouwd? Retainer, maandelijkse abonnementen?
  • Welke ervaring heb jullie met ..?
  • Hebben jullie een voorbeeldcase die past bij mijn vraag / behoefte?
  • Wat voor resultaten kan ik verwachten?
  • Waarin verschillen jullie van andere HubSpot partners?
  • Hoe ziet jullie HubSpot onboarding proces eruit?

Heb je de goede partner gevonden? Dan is de laatste vraag: Waar kan ik tekenen?