Als bedrijf ben je gestart met marketing automation maar loop je op een gegeven moment aan tegen zaken die je niet direct weet hoe te implementeren of uit te voeren. De support van je marketing automation platform is prima alleen het uitzoek werk kost je veel tijd, misschien wel teveel. Tijd om na te denken over het uitbesteden aan een marketing automation partner die je kan helpen. Waar moet je dan aandenken en wat zijn je mogelijkheden? In deze blog geef ik je daar antwoord op.

Bepaal wat je wilt uitbesteden

Je marketing automation platform zit boordevol functies en mogelijkheden die je graag wilt gebruiken maar waar haal je de tijd vandaan om je erin te verdiepen, te implementeren en te optimaliseren? Het uitbesteden aan een marketing automation bureau of freelancer is dan de aangewezen oplossing.

Als eerste stap moet je bepalen wat je precies zoekt:

  • Zoek je een klankbord die je platform gerelateerde marketing automation vragen kan beantwoorden en kan meekijken, maar het meeste werk doe je nog zelf.
  • Zoek je iemand die het beheer en optimalisatie van je marketing automation platform op zich neemt. Wat betreft nieuwe ideeën en doorontwikkeling neem jezelf het voortouw.
  • Zoek je iemand die je behoefte of ideeën uitwerkt in een mogelijke oplossing in je platform en dit ook kan implementeren.
  • Zoek je iemand die alle bovenstaande kan. Iemand die je qua marketing automation geheel ontzorgt.

Simpel gezegd: Hoeveel van het marketing automation werk wil en kan je uitbesteden? Wegen de kosten hiervoor op tegen de tijd die je vrij maakt en de extra leads, verkoop of omzet die het kan gaan opbrengen. Dit is vooraf moeilijk te bepalen maar probeer dit wel voor jezelf in beeld te brengen.

Als je weet wat je zoekt is de volgende stap het vinden van een geschikte partner.

54% kiest voor marketing automation uitbesteden aan bureau of freelancer

Marketing automation partner: Bureau of freelancer?

Er zijn twee soorten partners voor het uitbesteden van je marketing automation: Bureaus of freelancers. Hieronder zal ik de verschillen kort toelichten zodat je een gedegen keuze kan maken.

Platform kennis en ervaring

  • Marketing automation freelancer – Als je kijkt naar platform kennis en ervaring zijn er genoeg freelancers te vinden die een platform als Hubspot, Activecampaign door en door kennen. Heb je voor een minder bekend platform gekozen zal je misschien over de grens moeten kijken. Zoek je naast de platform kennis ook nog andere vaardigheden zoals copywriting, design of API koppelingen dan wordt het moeijk omdat 1 persoon te vinden en zal je snel met meerdere freelancers werken.
  • Marketing automation bureau – Hier zal je met een minder bekend platform ook kunnen kiezen uit een kleiner aanbod aan bureaus die het ondersteunen. Maar je hebt wel toegang tot een breder scala aan vaardigheden. Je project manager is je aanspreekpunt en zorgt dat al je vragen en ideeën door de juiste mensen worden opgepakt. Nadeel is alleen dat je niet altijd kan bepalen wie het daadwerkelijke werk uitvoert. Soms moet je genoegen nemen met de tweede rang wat je ever niet wilt.

Service

  • Marketing automation freelancer – Kwaliteit leveren is altijd belangrijk maar bij een freelancer des te meer omdat een tevreden klant zo weer nieuwe klanten kan opleveren. Dat betekent minder tijd nodig voor acquisitie. Werken met een freelancer maakt je wel kwetsbaar: Ziekte of erger (dat ze onbereikbaar zijn en niks meer laten horen) kan je project behoorlijk in de war schoppen. Maak goede contractuele afspraken en zorg dat je zaken rondom de AVG goed hebt afgedekt (verwerkersovereenkomst).
  • Marketing automation bureau – Een bureau heeft duidelijke projectmethodieken en structuren die het voor je als opdrachtgever duidelijk en overzichtelijk maakt. Bij ziekte kan vaak het project intern worden overgedragen en zaken rondom contract en AVG zijn juridisch mogelijk beter uitgewerkt.

Klant is koning

  • Marketing automation freelancer – Een freelance heeft over het algemeen minder projecten dan een marketing automation bureau en zijn flexibeler om jouw project tot een prioriteit te maken. Een freelancer kan er langer over doen om een project af te ronden door een gebrek aan tijd.
  • Marketing automation bureau – Een marketing automation bureau zal meer middelen hebben om je project binnen de afgesproken tijd af te ronden. Maar bij teveel projecten wordt vaak voorrang gegeven aan de grotere klanten. Wees je vooraf bewust van je positie in het klantenbestand.

Flexibel

  • Marketing automation freelancer – Freelancers zijn flexibel en werken vaak niet van 9 tot 5, daarom zijn ze ook als freelancer begonnen. Dat kan goed van pas komen als je in de kleine uurtjes of in het weekend dringend hulp nodig hebt.
  • Marketing automation bureau – Met een marketing automation bureau weet je vooraf duidelijk waar je qua werkuren en mogelijkheden aan toe bent, en je kunt je planning en behoeften daarop afstemmen. Flexibiliteit zal, net zoals bij de freelancer, een prijskaartje hebben.

Prijs

  • Marketing automation freelancer – Een freelancer heeft veel minder overhead kosten en is mogelijk flexibel in de prijsafspraak: per project, per uur, op basis van resultaat. In het algemeen is werken met een freelancer goedkoper dan een bureau.
  • Marketing automation bureau – Je krijgt werk van hoge kwaliteit. Een bureau heeft alleen wel de overheadkosten die verwerkt wordt in de prijs.

Overige tips

Ervaring in je branche en platform

Ga na of de freelancer of het bureau ervaring heeft in jouw branche en platform. Ga na voor welke bedrijven ze hebben gewerkt en wat hun kennis is van je branche en het platform. Veel platformen bieden een vorm van certificering aan. Check altijd of ze dit hebben, zeker bij een bureau omdat dit ten opzichte van een freelance moeilijker te achterhalen is.

Bewezen hoge prestaties

Kan je freelancer of bureau je klant cases laten zien die voor jou relevant zijn? Dit geeft je een indruk hoe de freelancer of het bureau werkt. Een referentie belletje met een klant maakt het dan compleet.

Reviews

Het is belangrijk dat je echte beoordelingen van echte klanten leest, die inzicht kunnen geven in het werken met het digitale bureau of de freelancer. Waren ze altijd beleefd? Waren ze altijd snel in het beantwoorden van je e-mail? Reageerden ze goed tijdens een crisis?

Marketing automation partners per platform

Activecampaign partners

ActiveCampaign heeft een kleine lijst met gecertificeerde bureaus en freelancer op de website staan. Makkelijker is het om even te googlen op Activecampaign. Je ziet dan vanzelf de bureaus en freelancers. Een paar opties:

HubSpot partners

Hubspot heeft een uitgebreide lijst met meer dan 50 Nederlandse bureaus. Hier een geschikte partner uitkiezen is dan niet zo gedaan. Om te helpen heb ik wat tips voor selecteren van de juiste HubSpot partner op een rijtje gezet.

Act-On partners

Act-On heeft ook aantal bureaus als partner. Het vinden van een freelancer met kennis en ervaring in Act-On is een stuk moeilijker (spreek uit ervaring). Een aantal bureaus:

Pardot partners

Pardot is onderdeel van de Salesforce Product Suite. Via de website Salesforce kan je zoeken maar Deloitte, Accenture en Capgemini zijn nu niet de bureaus die je in gedachten had.

Eloqua partners

Eloqua is het marketing automation platform van Oracle. Wordt veel gebruikt door enterprise organisaties door het solide framework en configuratie mogelijkheden. Freelancers zijn schaars, zeker degene die gecertificeerd zijn. Een bericht op LinkedIn is een goed startpunt of kijk eens op Upwork.

Sharpspring partners

Sharpspring heeft een mooi overzicht van alle Sharpspring bureaus in Nederland en dat zijn er een behoorlijk aantal. Freelancers zijn dun gezaaid. Een bericht op LinkedIn is een goed startpunt of kijk eens op Upwork.

Maak de juiste keuze

Of je nu kiest voor een freelancer of een marketing automation bureau, zorg ervoor dat je vooraf duidelijk hebt wat je precies zoekt en nodig hebt. Dat maakt de zoektocht en de uiteindelijk keuze een stuk makkelijker.