Marketing automation (MA) is in een aantal jaar het basis element geworden voor succesvolle B2B- en B2C marketing. Veel organisaties zijn fervent gebruiker van platformen als Hubspot, Activecampaign en Salesforce Marketing Cloud. Ben je nog in de “waarom voor mij?” fase. Lees dan dit artikel en weet precies wat het is en waarvoor je het kan inzetten.

Marketing Automation systeem

Marketing automation software systemen bestaan al sinds begin 2000 maar krijgen sinds 2015 de volle aandacht. De oorsprong komt uit e-mail marketing pakketten. Dit waren systemen waarmee je naar losse contactlijsten een e-mail nieuwsbrief kon versturen. “Beste [VOORNAAM] was “de hot functionaliteit en bouwen van profielen nog in opkomst. Alles was handwerk en de term inbound marketing was net bedacht.

Marketing automation systemen waren voor veel bedrijven de oplossing om al dat handmatig werk te automatiseren. Losse lijsten waren verleden tijd en op 1 centrale plek had je alle data over je contacten: e-mail- en website interactie, persoon- en bedrijfsgegevens. Data om je klant en leads te segmenteren voor talloze doeleinden, maar ook voor leadscoring. Zo ontstond lead management en lead nurturing.

De huidige marketing automation platformen bevatten allerlei tools om het demand generation en inbound marketing proces te ondersteunen, leads te verrijken, CRM integratie en dashboards en rapportages.

In het begin was e-mail marketing nog het hart van een marketing automation platform, nu worden het steeds meer een omnichannel tools voor het orkestreren van de communicatie met leads, prospects en klanten.

 

marketing automation systeem uitgelegd

Hoe kan marketing automation helpen?

Een Marketing automation platform geeft je de tools om het inbound marketing proces te automatiseren, beheren, analyseren en te optimaliseren. Onderstaande infographic laat zien hoe MA je kan helpen in de verschillende stadia van je inbound marketing proces.

marketing-automation-platform-wat-kan-je-ermee

Functionaliteiten marketing automation

Marketing automation systemen bevatten (in meer of mindere mate) onderstaande functionaliteiten:

  • Online en social marketing tools – Voor het plaatsen van relevante content op de website/social media kanalen waarmee relevant bezoek naar de website getrokken wordt.
  • Landingspagina’s – Ontwikkelen, beheren en optimaliseren van landingspagina’s.
  • Formulieren – Ontwikkelen en beheer van webformulieren voor het binnenhalen van leads die vervolgens via e-mail marketing “opgewarmd” worden.
  • E-mail marketing – Versturen van gepersonaliseerde en relevante e-mails via drip campagnes met als doel lead nurturing.
  • Website tracking – Ook website bezoek wordt in het profiel opgenomen en gescoord.
  • Lead database – Database met alle leadsprofielen met bijbehorende data.
  • Lead management – Segmenteren van leads, scoren van leads en vervolgacties.
  • CRM integratie – Zodat leads gemakkelijk doorgezet kunnen worden naar sales en het gehele leadtraject doorgemeten kan worden (Closed Loop Reporting).
  • Dashboard, analytics en rapportages.

Voor een mega lijst van functionaliteiten zie Marketo.

Hoe werkt marketing automation?

Op hoog niveau helpt marketing automation je:

  • Meer en betere leads te genereren
  • Meer leads te converteren naar een klant
  • Optimaliseren van je marketinguitgaven
  • Optimaliseren van je marketing campagnes
  • Meer omzet te genereren

Meer weten? Lees de blog hoe werkt marketing automation.

Marketing automation: Het gouden ei?

Een Marketing automation software systeem is niet meer dan een software pakket. Zonder een gedegen inbound marketing strategie, relevante content en een duidelijk leadproces zal een MA systeem niet veel resultaat opleveren. Lees meer over de 4 belangrijkste valkuilen bij de inzet van MA systeem.

Daarnaast vraagt de aanschaf en implementatie van een MA systeem een redelijk tot flink budget. En natuurlijk de benodigde resources binnen de organisatie.

Overzicht marketing automation platformen

Er zijn meer dan 300 verschillende aanbieders van marketing automation platformen. In dit gigantische aanbod zijn er een aantal die gezien worden als best choice. Een lijstje:

  • Hubspot – Meer dan 100.000 klanten. Platform met ontelbaar veel functionaliteiten en groei mogelijkheden. Eigen CRM, CMS en modules voor sales en service.
  • Activecampaign – Voor bedrijven die niet het budget voor Hubspot hebben, is Activecampaign dé oplossing. Goede support, doorontwikkeling en grote gebruikers community. En met het platform zit het goed!

Bekijk het hele overzicht Marketing automation systemen

Email marketing versus marketing automation

Maak je nog gebruik van een e-mail marketing pakket zonder marketing automation functionaliteiten? Dan is het tijd om te onderzoeken of marketing automation iets voor jou is.

Een van de grootste voordelen van e-mailmarketing is dat het gesprekken mogelijk maakt in een meer persoonlijke omgeving: de inbox van de je klant of lead. Volwaardige marketing automation platformen gaan verder dan de e-mail inbox van je lead of klant. Naast e-mailmarketing biedt een goed marketing automation platform tal van andere mogelijkheden.

In plaats van een marketingcampagne met een enkele e-mail, kun je bijvoorbeeld campagnes ontwerpen die gekoppeld zijn aan het gedrag of eigenschappen van je lead of klant. Je verstuurd bijvoorbeeld een e-mail als reactie op bezoek aan en specifieke product pagina. Of je ontwikkelt een serie e-mail waarmee je probeert gedrag of intentie bij de lezer te activeren.

Lees meer over e-mail marketing of marketing automation

Customer data platform versus marketing automation

Customer data platforms en marketing automation software zijn hulpmiddelen die marketeers helpen de klantervaringen te verbeteren, maar ze zijn niet hetzelfde.

Terwijl marketing automation bedrijven veel voordelen biedt, kunnen customer data platforms (CDP’s) organisaties naar een nog hoger niveau tillen met klantinzichten door de data vanuit verschillende databronnen te combineren.

Lees de blog voor een vergelijk van customer data platform en marketing automation.

Tips bij het vergelijken van marketing automation software

Marketing automation is er in veel verschillende kleuren en smaken, en wat jouw bedrijf nodig heeft verschilt met een ander. Toch zijn er bij het vergelijken van marketing automation software een aantal kenmerken die je altijd goed moet bekijken vanuit jouw bedrijfsperspectief. Denk aan: Kostenplaatje, Schaalbaarheid, Beschikbare functies, Doorontwikkeling, Gebruiksgemak, Maatwerk, API toegang, Gegevensbeveiliging, AVG / GDPR, Klantenservice.

We bespreken al deze punten in de blog.

Marketing automation en WordPress

Gebruik je WordPress dan is marketing automation prima te koppelen. We hebben de 7 beste marketing automation plugins voor WordPress op een rijtje gezet.

Tips voor succesvolle marketing automation implementatie

Marketing automation is zo goed als de implementatie, het proces en de inzet die erachter zit. Ik heb een aantal bedrijven meegemaakt die diep onder de indruk waren van marketing automation maar vooraf verzuimde om een gedegen en realistisch plan en proces op te zetten. Resultaat was een niet werkend marketing automation platform dat alleen geld kostte in plaats van iets opleverde.

Lees de blog waarin ik 6 tips deel om de bekende valkuilen bij de invoering en implementatie van marketing automation te voorkomen en ervoor te zorgen dat je met de juiste mindset begint.