Activecampaign is redelijk bekend als e-mail marketing tool, maar het biedt ook een uitgebreide marketing automation suite. Activecampaign noemt zichzelf het “All-in-one marketing platform”. Voor 100 euro per maand heb je een goed werkend e-mail en marketing automation platform tot je beschikking voor maximaal 5000 contacten.

In dit artikel ga ik dieper in op het gebruik van Activecampaign als een marketing automation systeem met de focus op leads genereren via je website en het opzetten van een e-mail nurture campagnes.

Opzet van Activecampaign

Voor het gebruik van Activecampaign is het belangrijk om te begrijpen hoe de verschillende onderdelen binnen Activecampaign samen werken. Ben je al gebruiker van de Activecampaign e-mail versie dan ben je bekend met het contact, list, campaigns en automations onderdeel. De onderdelen scoring en CRM zijn dan nieuw.

Hoofdmenu

Het hoofdmenu bestaat uit de volgende onderdelen: Contacts, Campaigns, Automations, Deals, Lists, Forms en Reports. Ik zal ze hieronder kort behandelen.

activecampaign-email-marketing-automation-hoofdmenu

Lists en Contacts

Lists en Contacts bevatten alle contacten waarbij je Contacts kan zien als de hoofdlijst waar je alle details en leadscore kan zien. Contacts is een andere weergave van Lists. Beide worden gevoed door:

  • Nieuwe contacten via formulieren
  • Nieuwe contacten via imports
  • Nieuwe contacten via externe koppelingen

Lists zijn afzonderlijke lijsten van contacten die je kan gebruiken voor nurture campagnes. Binnen een lijst kan je weer segmenten aan maken.

Leadscoring

Leadscoring gaat binnen Activecampaign op twee manieren:

  • Via Manage Scoring onder Contacts
  • Als Automated Tasks onder Automation

De scoring rules onder Manage Scoring kunnen maar 1-malig worden uitgevoerd en zijn bruikbaar voor fit scoring (bijvoorbeeld 10 punten voor CEO functie titel). De scoring rules onder Automations kunnen onbeperkt worden uitgevoerd en zijn bruikbaar voor engagement scoring (bijvoorbeeld 2 punten voor elke email open).

Leasdscoring via Contacts Leadscoring via Automations
 activecampaign-email-marketing-automation-leadscore-contacts  activecampaign-email-marketing-automation-leadscore-automation

De scores onder Automations koppel je aan een scoresheet onder Contacts, zodat je over de volledige linie scores kan bijhouden. Daarnaast kan je meerdere scoresheets maken voor verschillende buyer persona’s of product/klant groepen.

De leadscores worden per scoresheet weergegeven onder Contacts. Daar kan je ook terugvinden hoe de leadscore is opgebouwd.

activecampaign-email-marketing-automation-leadscore-automation

Campaigns en Automations

Campaigns en Automations zijn de onderdelen waar je e-mail campagnes ontwikkeld en beheert. Onder Campaigns ontwikkel je 1-malige e-mail campagnes zoals een nieuwsbrief of productmailing. Onder Automations bouw je e-mail nurture campagnes. Activecampaign heeft  verschillende type campagnes:

  • Standard – Voor het versturen van je periodieke nieuwsbrief.
  • Automated – E-mail nurture campagnes
  • Auto responder – Drip campagnes
  • RSS triggered – Wanneer je een nieuw blogartikel op je website publiceert wordt hiermee automatisch een e-mail gestuurd naar een lijst om het nieuwe blogartikel te promoten.
  • Date based – E-mails die verstuurd worden op basis van een specifieke datum. Bijvoorbeeld iemands verjaardag.
  • Split Testing – Mogelijkheid om A/B testen uit te voeren op e-mails

Meer over Automations

Automations zijn alle taken die het systeem automatisch kan uitvoeren. Contacten uitschrijven bij bepaald (niet-)gedrag, lead scoring toepassen, tagging toepassen, etc. Activecampaign heeft voor het gemak een uitgebreide lijst met standaard taken aangemaakt die je kan gebruiken.

activecampaign-email-marketing-automation-pre-built-automations

Forms

Onder Forms maak je je formulieren. Je kan kiezen uit inline formulieren en miniforms (floating bar, floating box of modal). Aan een formulier koppel je acties en integreer je heel gemakkelijk in je website.

activecampaign-email-marketing-automation-pre-built-automations

E-mails

E-mails maak je tijdens het ontwikkelen van je campagnes. Je reeds gemaakte e-mails kan je direct benaderen via Automations > Manage Messages.

Voor je e-mail kan je kiezen uit 30 templates of je eigen template ontwikkelen (build from scratch). Als je al een kant-en-klare html template hebt, kies je voor Build From Scratch en vervolgens Custom HTML. In een dubbel scherm kan je dan je HTML code plakken en vervolgens de tekst aanpassen en personalisatie toevoegen.

activecampaign-email-marketing-automation-pre-built-automations

Deals

Activecampaign bevat ook een simpel CRM systeem waarmee je de opportunities die uit de leads voortkomen komen bijhoudt en vervolgacties kan plannen en uitvoeren. Verwacht geen Salesforce maar voor een standaard CRM is het goed bruikbaar.

Reports

De rapportages module toont alle cijfers van je e-mailcampagnes. Van elke losse e-mail campagne en nurture campagne kan je uitgebreid detail rapport bekijken en downloaden.

Daarnaast is er nog het rapportage onderdeel Deals waarin je de verkoopfunnel kan bekijken.

Ontwikkelen van een nurture campagne

Voordat je een nurture campagne gaat maken moet je een aantal dingen al gereed hebben. Voor deze campagne houden we het simpel:

  • Kennis document gehost op een eigen server omdat Activecampaign geen assets bibliotheek heeft
  • E-mails voor de campagne
  • Simpel leadscore model
  • Trackingcode op de website
  • Webformulier met de velden die je wilt gebruiken

Lijst aanmaken

Voor het behoud van overzicht in je contacten is het raadzaam om nieuwe contacten direct in een lijst op te nemen. Maak een lijst aan onder Lists met een descriptieve naam.

Formulier ontwikkelen

Ga vervolgens naar Forms en ontwikkel je formulier. Als actie selecteer je “Subscribe to List”en selecteer je de lijst die je net hebt aangemaakt. Je kan meerdere acties koppelen als dat nodig is.

De formulieren bouwer is simpel in gebruik en bied je genoeg mogelijkheden om het formulier aan je eigen stijl aan te passen.

activecampaign-email-marketing-automation-pre-built-automations

WordPress plugin

Activecampaign biedt meerdere mogelijkheden om je formulier in je website te integreren. Heb je een WordPress website gebruik dan de plugin voor naadloze integratie van het webformulier.

In de WordPress plugin kan je ook direct website tracking aanzetten. De tracking code wordt dan automatisch op al je website pagina’s gezet. De plugin bied je ook een direct overzicht van alle beschikbare Activecampaign formulieren met een preview en de bijbehorende shortcode.

Campagne type selecteren

Onder Campaigns bouw je de campagnes. Je start door een campagne type te selecteren uit de zes mogelijkheden. Voor een nurture campagne kies je Automated.

activecampaign-email-marketing-automation-nieuwe-campagne

Startpunt bepalen

In een nieuw venster moet je vervolgens aangeven wat het startpunt is van de campagne. Begin met Submits a Form om een campagne te starten nadat iemand een formulier heeft ingevuld of Subscribes als je het koppelt aan een lijst.

activecampaign-email-marketing-automation-start-punten

Zoals reeds gezegd is het onderdeel Automations bedoeld om alle geautomatiseerde taken te maken en te beheren. Daarom ook zo’n grote lijst met startpunten: Het doorzetten van een lead naar CRM gaat via een Automations. Ook leadscoring op opens,clicks of page visits gaat via Automations. Denk verder aan: Het verplaatsen van leads naar andere lijsten, het plaatsen van tags of het sturen van notificaties naar personen of externe applicaties.

Omdat je uiteindelijk met redelijk wat Automations zal gaan werken is het belangrijk dat je duidelijke titels en omschrijvingen gebruikt zodat jij en je collega’s snel kunnen zien waarvoor een bepaalde Automations gebruikt voor wordt.

Het bouwen van je campagne

Elke Automation bouw je op een canvas die ook bekend is uit andere MA systemen. Zoals je ziet staat bovenaan met welke actie de Automation start. Hier staat de door jouw net gemaakte Automation.

activecampaign-email-marketing-automation-startpunt

Volgende stap is om vanuit het Actions menu de elementen op de canvas te slepen en een campagne te bouwen. Zoals je ziet heb je een grote hoeveelheid aan mogelijke acties:activecampaign-email-marketing-automation-actions

  • Sending options – Versturen van e-mail, SMS of notificatie via e-mail
  • Conditions and workflow – Allerlei acties zoals Wait, If/Else, Go to, andere Automations straten of stoppen etc.
  • Contacts – Toevoegen of verwijderen van een contact uit een lijst, toevoegen of verwijderen van een tag, aanpassen van de leadscore.
  • CRM – Allerlei taken die te maken hebben met sales. Hiermee zet je ook MQL leads door naar het interne CRM systeem

Sleep de actie “Send Email” op de canvas en klik vervolgens op Create E-mail als je nog geen e-mails hebt aangemaakt.

Maken van een e-mail

Zoals gezegd kan je kiezen uit verschillende templates of je eigen HTML code gebruiken. Je kan personalisatie toepassen en op basis van condities bepaalde content tonen.

Verder moet je een aantal belangrijke opties aan of uit zetten:

  • Open/Read Tracking – Bijhouden van of email geopend/gelezen worden. Met een automation kan je hier punten aan toekennen.
  • Link Tracking – Bijhouden of een links in een e-mail worden geklikt. Met automation kan je hier punten aan toekennen.
  • Reply Tracking – Bijhouden wie een e-mail terugstuurt. Met automation kan je hier punten aan toekennen.
  • Google Analytics – Geef de e-mail een naam waaronder deze is terug te vinden in Google Analytics.

activecampaign-email-marketing-automation-email-settings

Overige acties toevoegen

Vervolgens voeg je de overige acties toe die wilt gebruiken zoals een wacht actie, een if/else conditie en het toevoegen van een tag als de contact de gehele campagne heeft doorlopen.

Eindresultaat: Je eerste nurture campagne in Activecampaign

Onderstaand het eindresultaat van het bouwen van een kleine nurture campagne met een if/else conditie.

activecampaign-email-marketing-automation-email-settings

Conclusie

Activecampaign is qua marketing automation een goed ontwikkeld systeem. Het maken van een campagne, scoren van leads, tagging  en segmenteren van je contacten is goed doordacht.

Het ontwikkelen van e-mails is een van de fijnste die ik ken. Ook de instellingen zijn uitgebreid.

Specifiek MA onderdelen zoals progressive profiling, goed inzicht in score en fase van de leads (BoF, MoF, ToF, MQL, SQL) is er niet of niet optimaal, maar dat hoeft in principe geen gemis te zijn.

Ook is het systeem te koppelen met talloze externe applicaties via Zapier zodat je ook uit andere systemen contacten kan importeren/synchroniseren en gebruiken in nurture campagnes of voor je andere e-mail campagnes.

De indeling is even wennen maar met wat leeswerk en experimenteren heb je het redelijk snel door.

Voor de prijs van 100 euro per maand beschik je over een Marketing Automation systeem waarmee je voor je reguliere e-mailings en drip/nurture campagnes goed uit de voeten kan. En met 5000 contacten zit er genoeg ruimte voor groei.

Zelf uitproberen of meer weten?

Activecampaign biedt een gratis 14 dagen proef aan waarmee je heel goed zelf kan ervaren hoe makkelijk Activecamapgin werkt. Gebruik dit artikel om een campagne te ontwikkelen.

Heb je hulp nodig met Activecampaign?
Neem dan vrijblijvend contact me op zodat we samen kunnen kijken hoe je het maximaal kan halen uit Activecampaign.

Starten met Marketing Automation?
Kies dan voor het Marketing Automation basispakket! U krijgt alles wat er nodig is om meer omzet te halen uit uw leads of bestaande klanten. En u bent binnen 3 weken live!

Meer informatie >.